donderdag 9 oktober 2014

In de rij bij de groenteboer.

Voor een paar lekkere Elstar appels, wilde ik wel even wachten bij de groenteboer. De klant, een meneer, welke geholpen werd, kocht 2 bloemkolen en een zak sinaasappels. Beide kwamen van buiten en waren leuke aanbiedingen. Nu zaten die sinaasappels al in een plastic zak en kostte per 2 kg een bepaald bedrag. Zo waren ook de stoof peertjes verpakt, ook per 2 kg voor... weet ik niet meer. Ik heb de peertjes braaf laten liggen, hoewel ze schreeuwden om mee te mogen. Maar ja, er liggen hier nog een aantal kilo's goudrenetten, welke als moes achter het glas moeten. Vandaar, maar dit ter zijde, ik dwaal weer af.

De verkoopster wilde graag de zak sinaasappels hebben en meneer snapte dat niet. Hij wilde betalen, had de gepaste centjes al in de hand. Maar de sinaasappels moesten nog gewogen worden...???? Meneer snapte er niets van. Verkoopster wist te vertellen dat er nooit precies 2 kilootjes in de zak zaten. Vandaar even wegen. Meneer begon een beetje te twijfelen. Verkoopster wist te vertellen dat het echt op de kaart stond vermeld: 2 kg voor..., en er zit NOOIT precies 2 kg in de zak. Meneer maakte niet veel ophef, betaalde een paar centen meer en was weer weg.

Toen was de volgende klant, in dit geval een errugge keurige dame. Zij snapte die man niet: wat maken die paar centen toch uit? Verkoopster wist te vertellen dat ze bij een andere klant weleens had gezegd: zal ik er een stukje afbijten, dan is het precies een kilo...!!!!! Toen voelde ik mij geroepen om mijn mond open te trekken. Had met de inmiddels al verdwenen meneer te doen. Ik zei, als ik een al kant en klare zak appels in de supermarkt koop, worden deze ook niet eerste gewogen. En waarschijnlijk heeft die meneer gewoon gedacht dat er al keurig 2 kg sinaasappels in dat zakje zaten en dat zakje al kant en klaar lag te liggen om voor die aanbiedingsprijs gekocht te worden. (snap je het nog?) Nu wist die verkoopster mij te vertellen dat dat dan wel zo kan zijn, maar wij zijn geen supermarkt. Tja, heeft ze wel een puntje natuurlijk. Ik vond eigenlijk best wel dat ik een beetje gelijk had, dus ik deed er een schepje bovenop... Uhhh, die aardappels, die buiten liggen, IN DE ZAK, weeg je die ook eerst voordat de klant ze mag betalen? Toen stond ze ff met de mond vol piepers.

Maar ik ben nog niet klaar. Ik had nog één klant voor mij. Deze meneer gaf ook maar zijn zakje stoofpeertjes aan de verkoopster. Toen sprak zij tegen mij: ziet u mevrouw, hier zit ook iets meer in als 2 kg. Ik begon gelijk tegen meneer te praten: ik denk dat u ook niet had verwacht dat uw peertjes eerst nog gewogen moesten worden? En toen?? Toen schrok de verkoopster, dacht nl dat DIE meneer bij mij hoorde! Écht, hoe kon ze dat bedenken??? DIE meneer? Haha, maar zij wist natuurlijk niet dat ik echtgenoot al heb:-)) en zeker niet op dat soort typetjes val. Toen wist ze niet hoe snel ze haar excuus moest aanbieden en stond ze wederom met een volle mond, in dit geval met de stoof peertjes.

5 opmerkingen:

  1. Leuk geschreven! Ik snap alle personages wel, maar dat levert soms rare situaties op. Ik ben trouwens wel heel benieuwd wat voor soort man er voor je stond. Ik heb gisteren wel weer stoofpeertjes gekocht, heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe hij eruit zag? Zoals vroeger, meneertje de boekhouder: te klein, te rond, te kaal en een bril uit verloren jaren. Alleen ontbrak de sigaar nog... , gelukkig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat was aardig wat verwarring ,ik begrijp dat het verwarrend kan zijn .Ja ik ken het ''systeem '' Ook hier staan de zakjes buiten maar er staat duidelijk bij dat ze nog gewogen worden .
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel verwarrend inderdaad met die voorverpakte zakken. Ik had laatst een tas bij me, maar werd bijna verplicht om voorverpakt mee te nemen. Dat vond ik ook een gewaarwording.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haha, de verkoopster stond dus echt even met haar mond vol tanden. Ergens is het natuurlijk ook niet zo eerlijk van de winkelier, dan kan hij/zij bij iedereen iets meer in de zak doen en betaald iedereen iets meer. Ik denk dat er weinig mensen zijn die bij de kassa zeggen; maar ik had gerekend op... Zoveel €
    De meesten zullen gewoon meer betalen, maar als je erg op je geld moet letten zijn dit soort dingen niet fijn.

    BeantwoordenVerwijderen