donderdag 5 juni 2014

Toch proberen

Tijdens de wandelingetjes in onze woonomgeving, werd ik steeds meer bedwelmd door alle geuren vanuit onze natuur. Zou ik nu toch ook eens een poging doen om, zoals her en der beschreven, heerlijke vlierbloesemsiroop te maken?

Zondag heb ik de oude schoenen aangedaan en gewapend met een oud afwasbakje, schaar en mesje ben ik op zoek gegaan naar mooie vlierbloesem schermen. Ik dacht deze wel niet ver van huis te kunnen vinden. Maar dit pietje precies, vond niet alles om het huis goed genoeg. Dus pakte ik de fiets om 100m verder te zoeken (hoe lui kan je zijn...). Daar vond ik dé struik. Zulke mooie grote bloeiende schermen! Helemaal blij kwam ik thuis.

Toen kwam vers 2 om hier iets zinnigs mee te doen, want de bloemen plukken was natuurlijk vers 1.

Ook daar heb ik via internet de aller makkelijkste recepten kunnen plukken. Zo gezegd, zo gedaan. Kind kan de was doen. Maandagavond was het uur van de waarheid. Potten wassen (flesjes deze winter in de glasbak gekieperd omdat ik toch de eerste jaren geen...), zeven, verwarmen, afgemeten suiker doorheen roeren, proeven en toen mocht de siroop het glas in. Spannend.

Maar nu twijfel ik of de smaak wel goed is..., heb namelijk nog nooit eerder vlierbloesemsiroop geproefd! Nu zit ik met 2 liter siroop. Zelf vind ik de smaak wel goed, maar niet om 3 glaasjes aangelengd per dag te drinken bijvoorbeeld. Daarbij vind ik het zooo zoet. Ik ben ook geen zoet drinken gewend. Verder dan pure koffie en thee, glazen water en zo nodig een beker melk of karnemelk kom ik eigenlijk niet.

Echtgenoot vindt het al helemaal niets, dat is dan ook weer jammer. Nu maar proberen om de kleinkinderen heeel enthousiast te maken, dan kan ik aan dochter misschien nog wat potjes slijten.  Misschien smaakt het door de yoghurt? Morgen maar eens uitproberen. Anders ben ik toch zelf de klos.

1 opmerking:

  1. Ik ben al te laat voor siroop maken. Een flinke struik/boom hier in de buurt geeft prachtige vlierbessen schermen en later bessen. Alles is al uitgebloeid. Tuurlijk als ik heel erg mijn best doe dan vind ik nog wel bloemenschermen..... ach dit jaar maar niet en na het lezen van jouw blogje misschien maar beter. Ik houdt ook niet van heel zoet.

    BeantwoordenVerwijderen