woensdag 27 juni 2012

Verbruik water

Vrijdag ontvingen wij de afrekening van het water gebruik. Hoewel het om maandelijkse kleine bedragen gaat, ben ik toch wel blij dit overzicht goed bestudeerd te hebben.

Mijn oog viel o.a. op de datum. Dit jaar heb ik de stand op 29/4 doorgegeven en vorig jaar was dat op 21/5. Wel een verschil van 3 weken. Heb ik de stand vorig jaar vergeten direct door te geven? Ik weet wel dat ik het dit jaar binnen een week heb afgewerkt. Dit volgende keren maar eens in de gaten houden.

Wij hebben 3 kuub meer verbruikt ten opzichte van vorig jaar. Valt ons enigszins nog mee, wetende dat oudste zoon hier vorig jaar nog een aantal maanden heeft gewoond, wij een groot feest met 56 man voor mijn ouders in onze tuin hebben gehouden en jongste zoon half november ook hier weer is neergestreken. Bewuster ben ik daarom ook nog meer met het water omgegaan. Ik douche nog maar 2 x per week, de andere dagen poedel ik bij de wastafel, waar ik niet veel water nodig heb. Mocht het echt nog warmer worden, dan stap ik vast wel een keertje meer onder de douche om mij haar te wassen. Verder liet echtgenoot de keukenkraan onnodig lopen om warm water te verkrijgen. Nu houdt hij er ook een kan onder, waarmee we weer koffie kunnen zetten of in de waterkoker kunnen doen voor de thee. Bij aanvang van het douchen plaats ik alijd een emmer onder de sproeier om het koude  water op te vangen. Echtgenoot vindt dat 'gedoe' en hij 'wil' er wel aan mee werken, maar 'vergeet' het steeds... Hem er toch maar vaker op attenderen, achter de broek, uhhh... billen aan  zitten:-)). Hiermee kan het toilet weer mee doorgespoeld worden. Helaas heeft onze zinken teil de vorst niet overleefd. Er zat waarschijnlijk nog een bodempje water in waardoor de bodem van de teil nu half los zit. Dit was altijd een mooie teil om regenwater op te vangen. Menig emmer heb daar uitgeschept om planten water te geven of toilet door te spoelen. Toen kleinzoon uit China hier kwam, hebben we een soort badje voor hem bij de Wibra voor € 4,99 gekocht. Zijn badwater ging ook gedoceerd door het toilet. Verder hebben we dat badje niet nodig en kan werkloos ruimte in nemen, maar...zaterdagavond heb ik hem buiten gezet om een deel van de regen van zondag op te vangen. Dat is mooi gelukt. De kamerplanten hebben er al van gedronken en de rest gaat door het toilet.
Dit badje staat nu buiten. (kan ik stiekempjes nog een fotootje plaatsen van kleine man)


Dit jaar was het verbruik 116 kuub en vorig jaar 113. Ons streven is weer om die 113 te halen. Wij zijn van €17,40 naar €16,00 gegaan. Centen werk, maar elke cent is er weer 1!

Hebben jullie nog tips om nog meer water besparingen?

3 opmerkingen:

  1. Scheelt weinig, maar aardappels en groenten kan je makkelijk in één pan stomen. Is natuurlijk ook nog voordeliger aan energie ;-)
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. en als je groente en aardappels gewoon kookt het afgietwater ook gebruiken voor planten water geven, kleine beetjes, maar alle beetjes helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb de gewoonte om het toilet door te spoelen met regenwater dat ik buiten haal uit een opvangton in de tuin of dat ik met een pomp uit de regenput haal. Als het koud is, haal ik geen water van buiten omdat ik dan warmte verlies door de achterdeur open en dicht te moeten doen.In periodes dat het niet koud is en verwarmingsketel afligt, schep ik het regenwater uit de opvangton om het toilet door te gieten (dan 'spaar' ik het water uit de regenput)Voordeel van regenwater door het toilet te gieten : gratis, zacht water waardoor veel minder vlug kalkaanslag in de toiletpot en ik zelden agressieve ontkalkingsproducten moet gebruiken. Is er toch eens kalkaanslag dan giet ik wat azijn in de wc pot : veel goedkoper en minder agressief voor het milieu.
    Ik stoom aardappelen en groenten en als je stoomt is een bodempje water al voldoende. Ik stoom met een kookpot waarop stoommandjes passen omdat zo'n elektrische stomer teveel elektriciteit verbruikt. Het bodempje water dat ik heb van het stomen, gebruik ik dan meestal als ik soep maak (water is al op temperatuur én de vitamines van de aardappelen en gestoomde groenten zitten er wat in)Ik schep ook soms het badwater uit het bad en giet dat in het bakje van de wasmachine als ik een witte was wil doen. Ik laat de wasmachine dan gevuld met het badwater een aantal uren staan zodat de was kan weken, laat nadien de machine het badwater waarin de was geweekt werd afpompen en start dan de wascyclus. Aangezien mijn was al voorgeweekt werd, was ik dan meestal op 60° en mijn witte was is echt spierwit.
    Ik noteer elke week de meterstanden van water, gas en elektriciteit om een beter zicht te hebben op ons verbruik en dat motiveert echt om het elke week 'beter' te doen. Verminderd waterverbruik leidt niet enkel tot een lagere verbruiksfactuur van het water maar ook tot een lagere heffing op het afvalwater..... Zuinig zijn met water kost misschien wat moeite maar voor mij is het een goede gewoonte die bovendien nog lonend is ook....

    BeantwoordenVerwijderen