dinsdag 26 juni 2012

Spaarpotje 3

3: Kosten onderhoud van onze woning.

Toen wij hier 4,5 jaar geleden kwamen wonen hadden we plannen om het een en andere te vernieuwen en of te verbeteren. Stilletjes hoop ik ooit nog eens een stukje erbij aan te bouwen,... laten bouwen. Toch willen we nu niet zomaar geld in de woning stoppen. Het garage dak ligt er inmiddels 23 jaar op en zal over niet al te lange tijd vervangen moeten worden. Dit is wel een belangrijk punt. Daarnaast is onze badkamer ook inmiddels 23 jaar en de keuken ook. Maar alles werkt nog en we laten het zoals het is. Hoewel er zo langzamerhand toch wel lichte gebreken ontstaan,  de keukenkraan is onlangs al vervangen, maar hangen alle deurtjes nog mooi recht en sluiten goed, kunnen we koken, het bier en de melk koud zetten ( hoewel de koelkast toch wat lichtje kuurtjes vertoond) en heb ik een gruwelijke hekel aan onze gebrekkige vaatwasmachine. Het kortste programma werkt 2 uur en dan maar hopen dat de klep goed dicht blijft, anders stopt de machine waar hij gebleven was. Maar dat mag de pret niet drukken en vrolijk (echtgenoot niet altijd) wassen we samen alles met de hand af. Met een verjaardag, of zoals onlangs zoon en zijn gezinnetje een poosje bij ons zijn geweest, mag de machine wel een paar keertjes draaien (onder toezicht). Verder zijn de tegeltjes gelukkig licht van kleur, dus we kunnen nog wel een paar jaar voort. In onze badkamer bevinden zich een bad (nog nooit in gezeten) en een douchecabine waarvan de deuren nog goed sluiten. Wastafel hangt nog netjes recht en schoonzoon heeft in het waterreservoir van de stortbak van het toilet onlangs een nieuw 'ding' gezet, zodat deze weer netjes stopt als de stortbak weer vol is. Wat willen we nog meer.

Zo ernstig is het allemaal niet. Het is verre van modern, maar voor het oog ziet alles er nog goed uit.

Helaas viel dat met de kozijnen aan de buitenkant flink tegen. Er moest toch wel direct geschilderd worden. Maar men heeft hier een verf gebruikt waar siliconen doorheen zit. Dat was een erge verrassing toen ik een paar jaar terug wilde gaan schilderen. De verf trok naar elkaar toe en het was onmogelijk om op een normale manier een streep verf op het hout te krijgen. Ik werd daar behoorlijk verdrietig van want schilderen is helemaal mijn ding en ik houd ervan om het houtwerk goed te onderhouden. Bleek dat buurman hetzelfde probleem had en hij adviseerde druppeltjes... ???? Voor mij??? Nee, voor de verf!! Ja hallo, de verf is toch niet ziek? Even niet vergeten dat hier altijd met kwaliteits verf geschilderd wordt. Dus ik met mijn verdriet en het verhaal van de buurman naar de schilder. Die kon niet anders vertellen dan dat onze kozijnen chronisch zijn verpest door die andere verf en onze verf dus levenslang aan die druppeltjes vast zit. Ik kan je vertellen dat het plezier in het schilderen mij volledig is ontnomen, dit is gewoon niet fijn., gewoon K.. dus.

Hebben dan ook weleens gedacht om alles te laten vervangen door kunststof. We worden tenslotte ook ouder. Maar ik zou zo graag nog een stukje uitbouwen en dan kunnen er een aantal ramen komen te vervallen en daarvoor 2 openslaande deuren..., droom, droom...

Nu is alleen een uitbouw wel te overzien, maar binnen moet er dan natuurlijk ook aangepakt worden. Kunnen we de keuken uitbreiden, anders staat die daar ook maar zo zieligjes te staan en zou de vloer vervangen moeten worden. En dan de tuin weer in een nieuw jasje steken, enz.

Van het een komt dan weer het ander, we blijven ook voor dit potje bij sparen en wie weet vaart het schip met geld nog eens door de polder.

Voorlopig worden de alleen gebreken hersteld of vervangen en dromen we verder.

Binnenkort spaarpotje 4

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen