zondag 24 juni 2012

Spaarpotje 1

Her en der lees ik over buffers, spaarpotjes, spaarplannen e.d.. Zelf heb ik hier nog niet zo zeer over geschreven. Ik heb echtgenoot beloofd om geen cijfers op tafel te leggen, maar ik ga er nu toch eens wat dieper op in.

Wij hebben verschillende spaarpotjes. Vandaag uitleg over spaarpotje 1.

1: Aflossing hypotheek.

Inmiddels hebben wij onze derde eigen woning. Waar we nu wonen, kunnen we oud worden (maar dat kan natuurlijk overal). We hebben een slaapkamer en badkamer beneden. Rollen zo van de bank in ons bed zeggen we weleens voor de grap.
Deze woning hebben we eind 2007 gekocht, 1 jaar voor de banken crisis. Je begrijpt dat we daar de hoofdprijs voor hebben neergelegd. De eerste woning kochten we in 1985 met premie. Maar doordat echtgenoot wat hoger in salaris zat, kregen wij maar 5 jaar subsidie. Geen probleem voor ons. Hadden al wat eigen geld bij aanvang van de eerste hypotheek gestort en die subsidie werd ook gelijk afgelost. Volgens mij werd dat automatisch al gedaan, omdat jaren daarvoor de subsidie ontvangers er vaak andere zaken, lees vooral auto's en keukens, van kochten en zo na een aantal jaren flink in de problemen kwamen. Maar elk jaar losten wij ook extra af. In 1993 gingen wij naar huidige woonplaats verhuizen. Natuurlijk hadden we eerst onze oude woning verkocht voordat we naar iets anders gingen kijken. Wij gingen voor wat meer rust en de lokatie was voor ons dan ook iets belangrijker dan een grotere woning. In deze woonplaats heeft echtgenoot zijn jeugd doorgebracht. ('De pioniers'. Hij kwam hier met zijn ouders, broers en zussen als een van de eerste gezinnen wonen. Zie voor je een mega grote zandbak de Flevopolder, met een paar houten barakken als woningen, loodsen van de Rijksdienst, een kantine en een een barak waar het werkvolk in verbleef.) Echtgenoot werkte sinds 1992 ook weer in deze plaats en omdat we onze kinderen liever hier op lieten groeien dan daar..., was de keuze snel gemaakt. Dat we weer flink wat spaargeld hadden was een schokje voor de hypotheek verstrekker. Wij wilden bij deze woning een stukje aanbouwen en meneer de hypotheek  zou het bedrag wel even verhogen. FOUT!. Wij hadden zelf dat geld en hebben geen cent extra  aan hypotheek genomen.
Toen kwamen wij in aanraking met de beleggingshypotheek. Dat zag er goed uit en zijn van een spaarhypo overgegaan naar een beleggingshypo. Hebben toen nog een beetje extra hypo genomen omdat oudste zoon een particuliere HBO opleiding ging volgen die heeeel veel geld kostte en... hij ging op kamers wonen. Maar na een jaar of 2  begon ik niet alles meer van die beleggingshypo te 'snappen'. Ik heb toen weer eens om uitleg gevraagd en vond het vreemd dat ik bepaalde dingen niet meer wist. Dus nog maar eens een jaar of 2 met vraagtekens gezeten. Totdat dat mij wakker hield en heb toen een afspraak bij onze plaatselijk R.abo gemaakt. Met alle zooi onder mijn arm heb ik hen gevraagd om dit met mij uit te zoeken. Jaja, zomaar? Nee, wij wilden graag van die beleggingen af en wilden weer een zeer gewone hypo hebben en die bij hen afsluiten. Al met al had die beleggingshypo toch nog wel wat opgebracht ook al hadden we daarvan al bedragen opgenomen voor studie van oudste. Nieuwe hypo was een schijntje, tegen 4,2 % rente, aflossingsvrij. He, aflossingsvrij? Ja hoor, u hoeft niets af te lossen. Dat past niet echt bij ons, dus bleven wij sparen voor..., ja huis nummer 3, onze huidige woning. De verhuizing ging nogal snel, om geen dubbele kosten te maken. Maar omdat deze woning een hele andere indeling heeft, oa met een vide, als de andere woningen, wisten we dat we wel wat wilden verbeteren/ veranderen, maar wat? We zouden er eerst eens een jaartje gaan zitten broeien om alle haken en ogen te leren kennen. Maar dan komt de crisis om de deur zetten. Niks niet investeren, we gaan weer aflossen.

Begin dit jaar ook weer een leuk bedrag afgelost en sparen nu verder voor volgend jaar voor de aflos. Nee..., dat ga ik anders doen. Bij LLMM las ik hier dat zij per € 500 aflost. Ja waarom doen wij dat niet? Nooit aangedacht om ook kleine beetjes af te lossen ipv doorsparen naar een groter bedrag. (Thanks LLMM, voor je openheid.)

Binnenkort spaarpotje 2.

2 opmerkingen:

  1. Eigenlijk vind ik een blog ook geen plaats om teveel over financien te praten en al helemaal geen bedragen gaan noemen.Natuurlijk bedoel ik niet als het gaat over kleine besparingen wat betreft boodschappen en dergelijke .Maar om te gaan bloggen over wat ik per maand spaar en op mijn rekening heb nou nee,dat gaat me te ver!Went het al weer een beetje de stilte ??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ Elisabeth: Langzaam..., en langzaam wordt het ook weer ons huis. Maar stil is het nog steeds.
      Liefs WIlmaH

      Verwijderen