woensdag 30 mei 2012

Up-date SLAKKEN

Ik wil ieder nog hartelijk bedanken voor de reacties op mijn blog over slakken, hier.

Veel tips heb ik opgevolgd wat verschillende resultaten opleverde. Wat heb ik in de tussentijd gedaan? Ik ben begonnen met het planten van afrikaantjes als omheining van mijn 1,5 vierkante meter moestuin. De helft staat er nog, de andere helft is lekker opgepeuzeld zoals Jacquelien al voorspelde, slakken zijn DOL op afrikaantjes. Van wat er nog staat, beginnen er al veel knopjes in te komen, dus we hopen volgende vrijdag (1ste wedstrijd EK) een gezellige oranje sliert in de tuin te hebben. Ook had ik 2 potjes gevuld met bier en deze in de tuin gezet, er zat wel 1 slakje in. Hum, slecht resultaat dus. Vervolgens heb ik goedkope koffie gekocht en daar flink mee gestrooid en..., ook heb ik koffieprut in de tuin gegooid. Resultaat?: heel veel slakken, levende slakken...! Uiteraard heb ik ook korrels gebruikt. Ook hier kropen de slakken gezellig langs om alsnog toe te slaan op de sla, peterselie en afrikaantjes. Er staat in de garage nog een doos met korrels die niet vriendelijk zijn slakken en vogels. Deze heb ik niet gebruikt, ik weet zeker dat deze de slakken wel op afstand houden, maar hier wacht ik nog even mee om dit te gebruiken.

Maar helpt er dan helemaal niets? Jawel, zelf de slakken vangen!! Elke ochtend vroeg stap ik in pyama :-) de tuin in op zoek naar slakken. En er kruipen er wat, dat kan ik je verzekeren. Deze slakken heb ik uit mijn moestuintje gehaald en als ik tussen de middag thuis was, ging ik weer op slakken jacht en... 's avonds idem dito. Maar bij Marianne las ik hier over hergebruik van koffiefilterzakjes en deze heb ik om mijn slaplantjes gedaan, zodat de slakken de blaadjes niet makkelijk kunnen pakken. Volgens mij heb ik hier resultaat mee, kijk zelf maar.


Mocht iemand toch nog de gouden tip hebben tegen deze beestjes, zodat ik 's ochtends een half uurtje langer op 1 oor kan blijven liggen, dan hoor ik dat natuurlijk graag.
Fijne avond! Ik ga nog even slakken vangen...

1 opmerking:

  1. Jeetje die slakken bij jou zijn wel erg hardnekkig.Ik gebruik ook geen korrels die gevaarlijk zijn voor en vogels en andere dieren .Slakken schijnen ook een hekel te hebben aan koperdraad en koperen buizen ,maar of dat een optie is om daar iets mee te doen?? Succes
    Lieve gr Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen