maandag 7 mei 2012

Slakken en nog eens slakken

Hoeveel plantjes er in onze tuin al niet zijn opgegeten door de slakken? Het zijn er inmiddels al een hele boel.

Onlangs had ik een prachtig muntplantje gekocht. Deze munt was heerlijk om thee van te maken. Na een week stonden er alleen nog maar sprietjes in de pot.

Vorig jaar zijn er o.a. 3 peterselie plantjes helemaal opgegeten, grrr...

Gisteren het 2de munt plantje gepoot en ook nieuwe peterselie, die ik zelf gezaaid heb, in de volle grond gezet. Nu dacht ik+ ik kan een bordje maken met 'VERBODEN VOOR SLAKKEN'. Maar, die slakken zullen mij uitlachen, want die kunnen toch niet lezen, dus heb ik grof materiaal uit de garage gehaald: slakken korrels. Vanochtend zag ik dat er alweer flink wat slakken langs de nieuwe plantjes waren gekropen, want ze laten een slijmerig spoor achter. Al hoop ik toch echt dat de korrels ook z´n werk doen...  Zo heb ik vanochtend alweer een stuk of 20 slakken verwijderd. Een paar uur later weer een heleboel:-((

Eens had ik gehoord dat iemand Afrikaantjes had gezaaid, om die plantjes tegen de slakken te gebruiken. Dit heb ik inmiddels ook gedaan. De plantjes staan sinds gisteren, nog wel klein, in de tuin maar de slakken vonden genoeg ruimte om er tussendoor te kruipen...

Ook vertelde vorige week mij iemand dat zij bier gebruikt tegen slakken. Ik heb alvast 2 lege potjes klaargezet en ga morgen maar eens experimenteren met bier in die potjes als slakken vangers.

Ik hoop ook maar dat ze van de sla-plantjes afblijven, maar ik heb er een zwaar hoofd in.

Waar komen al die naaktslakken, of eigenlijk slakjes, vandaan? Het zijn van die kleine bruine slijmerig beestjes die ook wel eens een klein beetje onder de aarde zitten, zodat ze moeilijk te zien zijn.( Bah, bah).

Andere tips TEGEN slakken zijn natuurlijk van harte welkom.

17 opmerkingen:

  1. Ozo, vervelend die slijmbeesten, 'k gebruik nog wel het spul van Ecostyle (Esco-gar) voor mij de enige remedie,
    groet en suc6

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gemalen koffie helpt perfect. Goed eromheen strooien, ik had geen last meer van slakken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze tip had ik nog niet eerder gehoord. Ik ga vanmiddag opzoek naar goedkope koffie (maar hopen dat ze niet te kieskeurig zijn:-)).
      Bedankt!

      Verwijderen
    2. ik zou gewoon je oude koffie prut gebruiken...

      Verwijderen
  3. Ik heb wel eens gelezen dat kapotte eierschalen strooien ook moet werken tegen slakken. Ik heb het nooit geprobeerd hoor dus kan niet zeggen of het helpt.
    Veel succes met je strijd tegen deze slijmerige vandalen!
    Groet,
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn tuin waarin ik wat groente plantte, was vorig jaar een waar paradijs voor slakken. Dit jaar doe ik het dus niet meer. Ik ben er klaar mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De afrikaantjes gaan helaas niet helpen - slakken zijn DOL op afrikanen. Wat wel zou kunnen, is dat ze de aandacht afleiden van de kruiden zodat die verder door kunnen groeien. Maar als de afrikaantjes inderdaad nog klein zijn, dan zijn ze daar zo mee klaar natuurlijk. Wat wel schijnt te helpen, is om een koperen ring om je te beschermen planten heen te leggen. Slakken gaan niet over koper heen. Wel even kijken of je geen slakken in de koperen ring 'opsluit' natuurlijk. Je zou een ring kunnen maken van koperdraad of iets dergelijks. Een andere tip die ik weleens heb gehoord is om havermout om je planten heen te strooien. Dit moet wel regelmatig ververst worden, zeker als het regent.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat onzettend vervelend zeg, zulke ongenode gasten! Ik ben ook benieuwd hoe je ze weg kunt krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb ook een slakkenplaag. En moestuinbakken,dus zeer vervelend.ze zijn al aan min sla begonnen en de paksoi is bijna kaal gevreten. Omdat ik niet met gif wil werken,heb ik schaaltjes met bier neergezet. Dit werkt bij mij. Maarrrr,niet elke slak trapt erin. Dus je tuintje naspitten op slakken zal je moeten blijven doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb ook een slakkenplaag. En moestuinbakken,dus zeer vervelend.ze zijn al aan min sla begonnen en de paksoi is bijna kaal gevreten. Omdat ik niet met gif wil werken,heb ik schaaltjes met bier neergezet. Dit werkt bij mij. Maarrrr,niet elke slak trapt erin. Dus je tuintje naspitten op slakken zal je moeten blijven doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het is een ramp die slakken en ik gebruik gewoon korrels van Escar-Go .Het kan gewoon niet anders anders houd ik echt geen plant over.En Afrikaantjes helpen niet tegen slakken ,wel tegen mieren word beweerd.Succes met de bestrijding
    Groetjes Elisabeth.
    PS moet me weer ff aanmelden ,ook jij was verdwenen uit mijn leeslijst

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zet een ruime fles tot de hals in het zand, en doe daar een flesje bier in.de slakken zijn er gek op, en verdrinken. het helpt perfect.

      Verwijderen
  10. Bij mij helpen maar 2 dingen. Escargo (dat ik alleen gebruik buiten het broedseizoen) en zorgen dat alle rotte blaadjes van de grond af zijn in het groeiseizoen.

    Dat scheelt echt mega

    BeantwoordenVerwijderen
  11. mijn probleem is nog even wat erger.
    Wij ik en mijn partner hebben regelmatig van die Vieze naaktslakken in huis in de bijkeuken wel te verstaan en dan kruipen ze door naar de keueken en ik heb vande week er nog 1 uit de besteklade gevist ik moest Alles afwassen(met de hand) en als je niet uitkijkt en je loopt op je sokken door het huis dan..... je raad het al dan heb je ze onder je sokken en dat is echt ranzig gatverdamme wat zijn dat toch *** beesten Brrrr

    BeantwoordenVerwijderen
  12. weet iemand hier iets op

    BeantwoordenVerwijderen
  13. k zou eens kijken via welke weg ze binnen komen. En daar zou je dan "een stokje voor moeten steken". Bij mij zitten ze ook wel eens aan de binnenkant van het deurkozijn, maar dat komt dan doordat de achterdeur open heeft gestaan. Een enkele keer kruipen ze ook onder de voordeur door, maar dan komen ze niet zover. Dan liggen ze verdroogd op de mat, naast opgedroogde regenwormen. Dit gebeurt eigenlijk alleen met regenachtig weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. zout strooien helpt heel goed

    BeantwoordenVerwijderen