zaterdag 5 mei 2012

Gratis, of toch niet?

                                                       

Al 32,5 jaar (zo lang zijn we inmiddels getrouwd) drinken wij de Perla van Appie. Een enkele keer gaan wij vreemd, nl als D E ergens de koffie in de aanbieding heeft.

Perla heeft koffiewaardepunten op het pak zitten. Als je 250 punten bij elkaar gespaard hebt en ze netjes, een beetje scheef mag ook, in het daarvoor bestemde boekje plak, ontvang je bij inlevering van het spaarboekje een pak koffie gratis!

Nu ben ik een goede spaarder (zegt ze zelf) en inmiddels lagen er weer 13 volgeplakte boekjes in de la voor dus 13 x een gratis pak koffie. Ik bewaar de boekjes vaak voor 'slechte tijden'. Ja wat zijn in deze tijd slechte tijden en besloot vandaag om 4 boekjes in te leveren. Ik had nog 3 oude boekjes. Deze 3 oude plus 1 vernieuwde uitgave leverde ik in.

Een paar maanden geleden had ik ook al eens een paar 'oude' boekjes ingeleverd en die werden niet herkent door de moderne kassa. Er werd maar 1 cent per pak vergoed. Gelukkig had ik dat direct gezien, dus allerlei hulptroepen werden ingeschakeld bij de kassa, want dat was even niet zo 123 opgelost. Daarom had ik nu mijn ogen ook flink open en zag tot mijn verbazing op de kassabon dat er niet € 2,25 per pak (de verkoopprijs) was afgehaald, maar € 2,00.

(Bij Appie wordt eerst het pak gescand en aan het eind van de rit wordt het bedrag erweer afgehaald).

Ik was het daar niet mee eens en de kassiere vertelde dat er maar € 2,00 per pak verrekend wordt, het is anders zo'n gedoe... Gedoe? Ja gratis is gratis, toch? Kassiere zei: Leest u maar in het boekje, er staat echt dat u € 2,00 per volgeplakt boekje terug ontvangt. Hummm... dat staat dus niet in het oude boekje,  wel in de nieuwe uitgave.

Ik kreeg toch nog € 1,00 ( 4 x die 0,25 ct) terug, maar voortaan voor de nieuwe boekjes krijgt u maar € 2,00 retour werd mij verteld.

Zucht, er staat echt op het pak koffie: 'Spaar de koffiewaardepunten voor gratis Perla koffie. Kijk voor meer informatie in onze koffiespaarfolder'.

En wat staat er nu in die folder?
'Koffiepunten sparen voor korting
'bla bla bla...'.  'Deze waardepunten plakt u op deze spaarkaart. Een volle spaarkaart (250 waardepunten) is goed voor twee euro korting op uw boodschappen'.

Wat moet je hier nu mee? Op het pak staat: gratis koffie.
Ik weet niet wat ik een volgende keer zou doen. Toch dat gratis opeisen, of die € 2,00 accepteren?
Er wordt uiteindelijk wel naar de folder verwezen. Ik zou het op dit moment even niet weten.

Wat is jullie mening hierover?

2 opmerkingen:

  1. Als er nergens een datum staat tot het geldig is, zou ik ook zeggen gratis is gratis en niet 2 euro eraf.
    Ik zou naar de servicebalie gaan en het daar voorleggen en anders naar AH zelf schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zojuist m'n spaarpuntenkastje eens opgeruimd, had gelukkig nog 8 oude boekjes op voorraad, want AH klantenservice zegt het volgende over de Perla-zegels:

    Op een verpakking van AH Perla en AH Excellent Perla zitten 10 waardepunten. Op een aantal verpakkingen zelfs twee keer 10. Deze plakt u op een spaarkaart die u in uw eigen winkel kunt krijgen bij de servicebalie. Tegen inlevering van een volle spaarkaart (250 waardepunten) krijgt u bij de kassa 2 euro korting.

    Voor de oude spaarkaarten blijft de oude procedure van kracht (dit staat op de kaart zelf ook aangegeven): een volle spaarkaart is goed voor een pak AH Perla (250 gram gemalen of bonen). Bij 2 kaarten vol met 500 punten ontvangt u een pak koffie van 500 gram of 36 koffiepads. Bij 3 kaarten vol ontvangt u 56 koffiepads en bij 4 kaarten 1000 gram koffie. Het kan zijn dat u een oude versie van een koffiespaarkaart heeft waardoor u de verpakking van uw keuze niet tegenkomt.
    ..

    BeantwoordenVerwijderen