zaterdag 19 mei 2012

Geen verplichtingen

Meestal hebben wij op 2de Paasdag, Hemelvaartsdag en 2de Pinksterdag geen verplichtingen. Een enkele keer staat er een familie bezoekje gepland, maar dat is dan ook alles. Om er opuit te trekken naar ik weet niet welke leuke bezienswaardigheid trekt ons die dagen niet. 3/4 van de Nederlanders vindt dit soort dagen zeer geschikt om er eens gezellig op uit te gaan, wij zoeken de drukte niet op.

Nee, ik vind dit soort dagen vaak zeer geschikt om eens een grote schoonmaakklus aan te pakken. Lekker rommelen en dan de hele dag de tijd hebben. Zo ook met Hemelvaartsdag, van de week. Eerst even ouders geholpen met de zomerkleding in de kast te krijgen en 's middags thuis de badkamer flink aanpakken. Alles wat los ligt en staat, eruit gehaald en dan soppen. Alle tegels gepoetst, elk hoekje op de grond vertroeteld. Kastjes uitgemest en gesopt en toen als laatste, de afvoer van de wastafel.

Ik verf mijn haar, aan de wastafel, zeker eens in de 4 a 5 weken. Zo had de afvoer inmiddels weer flink wat half lange haren verzameld om de doorstroom een beetje op te gaan houden. Deze klus heb ik al jaren op mij genomen, want echtgenoot vindt al die 'stink haren' in de afvoer maar niets. Toch roep ik altijd even zijn  hulp erbij. Samen de afvoer losdraaien en een emmer erbij houden, is toch wat makkelijke dan alleen lopen te rommelen. En ja hoor, er kwam een beste lading uit en echtgenoot begon alweer te kokhalzen, haha... Ik vind dat super (nee, niet die kokhalzende geluiden, maar...), alles schoonmaken en zelfs de lange afvoerbuis had ik in een mum van tijd schoon. (Daar zat een enorme zeepplak aan de wanden).

Wat een resultaat. Een hele middag bezig en dan een geweldige glimmende badkamer. Elke keer denk ik om het niet zo ver weer te laten komen en alles meer met regelmaat van de klok aan te pakken, maar dit zijn loze voornemens (weet ik nu al). Niet dat we van die smeerpoetsen zijn en elke week wordt de badkamer ook schoongemaakt. Maar er zitten nogal wat hoekjes ed, die niet elke week flink een schrobbeurt krijgen en alle tegels zien zeker niet zo vaak een sopdoek. Wel die in de douchecabine, dat wordt elke week aangepakt, maar de rest dus niet.

Wat doen jullie met de badkamertegels, die dus geen spetters oplopen, maar wel erg stoffig worden, poets je die elke week? Of heb je daar een andere aanpak voor?



3 opmerkingen:

  1. De douchecabine is bij ons van glas en die doen we na elke wasbeurt schoonmaken met een trekker, zo voorkom je de kalkaanslag. De naden doe ik vaak met een afwasborstel. De rest van de douche schaam schaam wordt ongeveer vier keer per jaar afgenomen en schoongemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben gekozen voor niet glanzende tegels. Daar ben ik nog steeds heel blij mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen