maandag 21 mei 2012

Boetes


Onlangs stond er in het suffertje van mijn woonplaats een opmerkelijk artikeltje, met de nadruk op 'tje'.

Dit was een leuk stukje om eens een blogje over te schrijven. Moet je niet denken dat ik dat artikeltje weer makkelijk terug konden vinden in de krant? Niet dus..., heb 5 x de krant doorgespit en ja hoor, daar stond het bewuste stukje met de afmetingen van 7,5 bij 5 cm! Uitknippen en bewaren (op tafel).

Aangezien ik een beetje in de anonimiteit wil blijven, heb ik het artikeltje aan de kant gelegd,  want toen ik op een ochtend wakker werd door de radio, was dit op het nieuws bij Radio 538. Ik was het hele verhaaltje alweer lang vergeten, maar tijdens het opruimen van mijn zooi op tafel gisteren, kwam het weer tevoorschijn. Toch maar iets over bloggen...

BOETES OP SNOEPROUTE
Vanaf 7 mei wordt er beboet op de 'snoeproute'. Dit is de weg, vice versa, tussen de twee scholengemeenschappen en het centrum. De afgelopen weken zijn scholieren die hier afval op straat gooiden daarop aangesproken en gewaarschuwd. En een gewaarschuwd mens telt voor twee...

Ik heb de uitzending van onze provinciale omroep opgezocht over dit onderwerp en daar werd gezegd dat de boete € 120,00 is. Dit vind ik een behoorlijk hoog bedrag. Niet dat ze van mij alles van zich af mogen gooien, want dat gebeurd helaas wel veel te vaak. Regelmatig heb ik gezien dat de jeugd zijn/haar afval NAAST de prullebak gooit. Maar 120 euries??? Volgens is dit ook een opvoed kwestie, van huis uit.

Wat zou ook kunnen helpen om deze scholieren te beboeten? Een week hun mobieltje achter slot en grendel? Of ze tijdens de pauzes een rotklus laten doen, dit onder toezicht van een leraar? Dan kan de politie de echte boeven gaan vangen...

Ach, laten ze hun afval gewoon in de daarvoor bestemde bakken gooien, dan hebben we het nergens meer over.




1 opmerking:

  1. helemaal mee eens, het mag niet maar het probleem ligt vaak in de opvoeding. Ik zie regelmatig mensen iets uit de auto "flikkeren" zonder blikken of blozen, ook bij supermartken, gewoon de bonnetjes van je voorganger uit het karretje gooien terwijl naast de deur een prullenbak staat. Ik vind 120,-- wel een hoog bedrag hoor. Die telefoon wat je zegt is een veel beter plan, dan leren ze het sneller, niemand kan meer zonder telefoon (ook ik niet hoor haha)

    BeantwoordenVerwijderen