donderdag 1 maart 2012

Sabotage in de wasmachine

Onze eerste wasmachine, een AEG turnamat S bovenlader met een centrifuge ernaast, heeft 17,5 jaar goede dienst gedaan. Ach, er heeft weleens een reparatie plaatsgevonden, maar ja, hij heeft ook 3 kinderen groot gebracht zal ik maar zeggen, dus mag je weleens iets mankeren. Die aparte centrifuge was wel een drama. Dacht je dat de was klaar was, moest je hem nog overhevelen naar het gat ernaast. En als je pech had dat je de natte was er niet netjes had gelegd, ging die hele wasmachine er vandoor en kon je alles er weer opnieuw in stoppen. Maar..., de was kwam zo droog uit de centrifuge, dat deze in een mum van tijd de kast weer in kon.

Maar goed, op een gegeven moment was het beestje toch op en moest er een beslissing worden gemaakt voor een nieuwe. Wilde ik een volautomaat, dan werd dat een voorlader, of wel 'bukken geblazen'. Soms moet je keuzes maken. Mijn oog viel op een Miele, (een dure jongen van 2798 gulden!) die je 9 uur van te voren in kon stellen. Helemaal geweldig, s'avonds de was erin, klokje instellen, wakker worden en klaar was de was, mooi op het nachtstroom. Wat wil je nog meer? Een ophang robot :-). Nee dat is maar gekheid.

4 jaar gelden gingen wij verhuizen naar een woning zonder nacht tarief. En aangezien wij nog maar met z'n tweetjes waren en het prijsverschil tussen hoog en laag tarief niet meer zo groot was, hebben we het bij 1 meter gehouden. Mooi, want soms had ik ook het idee dat ik de weekenden alleen maar aan het wassen was.

Maar wie saboteert toch steeds mijn was in deze machine? Als ik ons dekbedovertrek, 2 onderlakens (we hebben ieder een eigen matras), 2 slopen en misschien nog iets van handdoeken in de machine stop, dan is er altijd iemand, of iets, die het nodig vindt om eerst het dekbedovertrek binnenste buiten te keren en dan al de andere was in de hoes te proppen. Gevolg, een enorme strijd om de natte zooi prop weer uit de machine te krijgen. Lekker handig dan zo'n volautomaat..., niet dus. Het valt mij nog steeds mee dat ik de kraag van de machine er nog niet uitgetrokken heb.

Ach, misschien hoort het ook wel bij deze machine, of wonen er kaboutertjes?

Maar.., hij heeft sinds een jaar nog een andere kuur. Dacht ik eerst, goh het lijkt wel of de machine niet goed centrifugeerde, dus nog maar een extra slinger aangegeven en probleem opgelost (dacht ik). Helaas kwam dit vaker voor, totdat ik hoorde wat de machine uitspookte. Na ongeveer 5 minuten, zegt hij: klaar en laat hij de machine leegpompen. En wat heeft hij dan gedaan? Er alleen maar 5 minuten water in laten lopen, 3 keer een rondje gedraaid en hupsakee systeempje doordraaien en gaan pompen. Klaar is Kees. Heb ik hem mooi op kunnen betrappen. Maar dit is knap lastig. Ik kan nu nooit zeggen ik gooi ff een machine aan. Ik moet wel zorgen dat ik tijd heb om hem in de gaten te houden. Maar afgelopen week ging het zomaar 4 wasbeurten goed  en vanochtend was het weer drama. Hij draaide weer door (zo noem ik dat tegenwoordig). Het lukt dan wel weer om alle knoppen  uit te zetten en de wasmachine opnieuw op te starten. Dit heb ik vandaag totaal 3 keer kunnen herhalen. Dan ben je een half uur kwijt, voor dat de was echt aan het draaien is. Hoe lang blijft dit nog doorgaan, totdat hij er helemaal de brui aangeeft?

Wat is wijsheid, het beestje is bijna 15 jaar oud of jong, hoe je het ook wilt noemen. Zo door blijven modderen, na laten kijken of uit het dakraam gooien?

Ik kan zo door blijven modderen en weet waar ik soms wel en niet aan toe ben. Na laten kijken kan ook, maar wat zal de reparatie gaan kosten en als ik hem uit het dakraam gooi weet ik zeker dat ik een nieuwe moet aanschaffen, wat ik eigenlijk nog lang niet wil.


Hebben jullie ook een wasmachine met extra gebruiksaanwijzing en wat zouden jullie doen in deze situatie?

10 opmerkingen:

  1. O vreselijk is dat het he dat alles altijd in die dekbedhoes gaat zitten. ik heb er ook last van. Ik weet niet hoe zeer je er tegen kunt maar ik zou stapelgek worden als ik die machine steeds in de gaten moet houden en 15 jaar is best oud. Dus mijn mening is er uit met dat ding!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt ook grote waszakken waar een heel dekbedovertrek in kan, dan is je eerste probleem opgelost:-).
    Voor het tweede zou ik eens gaan rondkijken naar een nieuwer en energiezuiniger apparaat. Ik denk dat je qua energie behoorlijk wat kunt besparen door een nieuwe te kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vouw de dekbedhoes altijd op tot ongeveer 60-70 cm breed en dan doe ik dat ook in de lengte maar dan in harmonicavorm.

    Ik had eerst een bovenlader en daarbij was het niet nodig maar nu een voorlader en dan is het wel nodig. In de droger hetzelfde maar die dgaat dan wel helemaal uitelkaar met handoeken erin, dus na 30 minuten haal ik het eruit en omdat hij dan al half droog is kan ik de hoes gekreukeld erin doen en komt er verder niets meer in. De hoeslakens droog ik altijd apart omdsat die altijd helemaal on alles gedraaid zaten en dat is niet handig. Gelukkig heb ik een trapgat naast de machines dus dat is wel handig en hangt het ook niet in de weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou je mag niet mopperen als ik het zo lees 17.5 en 15 jaar dat is best lang .Ik ben inmiddels aan de 6e wasmachine en die vertoont ook al kuren na 4 jaar grrrr.Een optie is om smalle bandjes te stikken bij de opening,ik heb een overtrek van Ikea die dat heeft ,dicht strikken en het probleem is opgelost!Ik werd er kierewiet van ,ook wandelde mijn machine regelmatig door de badkamer door die prop die je zo krijgt
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik begon net als jij met de AEG Turnamat. Na 10 jaar en 3 kleine kinderen was het gebeurd, dus ik vind dat die van jou een compliment verdiend heeft. Inmiddels ben ik na 35 jaar met de 4e wasmachine bezige, ze houden het hier niet langer dan 10 jaar vol. Nu zijn we met z'n beiden en wordt er minder gewassen, ik hoop dat degene die ik nu heb ook wat langer dienst doet. Datzelfde probleem van de dekbedhoed ken ik, ik doe zo nu en dan een paar veiligheidsspelden aan de opening vast, dan kan er geen sloop of hoeslaken in kruipen. Succes als je een wasmachine gaat uitzoeken. groetjes van Lisa (Ken je de site van: kieskeurig)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De mijne doet het gelukkig goed. Even afkloppen!
    Ik zou eventueel vragen wat een reparatie kost, dan kun je op basis van die informatie beslissen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn eerste wasmachine heeft 18 jaar gefunctioneerd perfect. Mijn huidige machine is inmiddels ook al 12 jaar en doet het tot nu toe nog steeds goed....

      Verwijderen
  7. Wat herkenbaar. Mijn Miele is nu ook 15 jaar oud, ook gekocht ivm dubbeltarief. Sinds een half jaartje vertoont deze ook kuren. Vanmorgen kwam ik beneden en had hij niet gecentrifugeerd. En de afgelopen keren dekbedhoezen wassen, hetzelfde probleem als bij jou. Een grote prop.Dat had ik vroeger echt niet.
    Als ik aan mijn trommel draai gaat het wat stroef, of zou ik het me inbeelden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Zeeuwsknopje, Heeft de machine uberhaupt wel het programma gedraaid? Want ik dacht eerst ook dat hij niet goed had gecentrifugeerd, maar de machine had het water er alleen maar uitgepompt.

      Verwijderen
  8. Vijftien jaar oud!! Uit het dakraam zou ik zeggen. Een reparatie is tegenwoordig de moeite niet meer. Waarschijnlijk heb je binnenkort andere mankementen en had je dus beter gelijk een nieuwe kunnen halen.

    Ik ben trouwens via via op je blog gekomen. Mocht je nou nieuwsgierig zijn naar het mijne... mail dan even naar soysanna@gmail.com
    Ik heb je in elk geval in mijn favorieten geplaatst.

    BeantwoordenVerwijderen