donderdag 8 maart 2012

Op een houtje bijten..., of toch maar niet?

We zijn bijna door ons hout heen.

Kort gesprek met echtgenoot:
Ik: We moeten nu echt op een houtje bijten... .
Echtgenoot: Huh...???
Ik: Ja, we moeten heel zuinig aan doen met ons hout, we zijn er bijna doorheen.
Echtgenoot: Ohhh..., ik dacht al!

Dikke pech, met die koude winter, want we hebben flink gestookt. En nu? We stoken dan nog maar beperkt. Gelukkig gaan de temperaturen nu wat omhoog en hoeft de kachel niet meer zo lang aan. Maar ja, dat zal wel afkicken worden, want het is altijd wel behaaglijk.

Eigenlijk hebben we nog wel heeeel veeeel hout in de tuin liggen, zie eerder blogje hier, maar dit kan pas december 2013 de kachel in.

Inmiddels zijn we al aan het verzamelen voor de volgende winter en ga ik morgen ook alvast maar 2 kuub bestellen. Ik hoop dat we dan eens voldoende hebben totdat we aan het appelhout kunnen beginnen. Aan schoonzoon moeten we nog maar vragen of hij op zijn werk nog een aantal pallets heeft liggen, die branden lekker, zijn alleen veel te snel op.

Ik ga even uitrekenen wat we aan gas verbruikt hebben, momentje...  Daar ben ik weer. Op 19 oktober 2011 heb ik de meterstand doorgegeven en tot aan nu hebben we 369 kuub verbruikt. Dit had natuurlijk minder kunnen zijn als we niet zo'n pittige winter hadden gehad. Naast de houtkachel heeft de verwarming nog weleens aan gestaan en vooral  ook 's nachts. Daarnaast zijn onze kleinkinderen regelmatig hier en dan staat de verwarming ook nog weleens aan, om het overal in huis iets aangenamer te hebben (wat temperatuur betreft).
En daarbij, gaan we ook nog weleens onder de douche. Daar gaat ook gasverbruik in zitten. Al met al denk ik dat we het toch wel netjes hebben gedaan.

Hebben jullie deze winter meer gas verbruikt dan het voorgaande jaar?

4 opmerkingen:

  1. Net even gekeken, en 2011 en 2012 (jan, feb en maart) naast elkaar gelegd, en in die 2 1/2 maand 85 kuub minder verstookt en verkookt. Wow, dat kan 'm helpen. Leuk dat je er naar vroeg anders had 'k nog niet geweten :-)
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier is het elk jaar een ramp met het verbruik. Het huis is erg tochtig en vreselijk koud waardoor het niet warm te krijgen is. Volgend jaar zitten we in ons nieuwe huis en moet dat verbruik dus sterk gedaald zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij ons precies dezelfde situatie. Hout bijna op maar nog een tuin vol wat nog te nat is. Door de warmte van een houtkachel of openhaard is het echt wennen als de centrale verwarming aanstaat hoor. Ik heb nog niet uitgerekend of we meer gas hebben gebruikt maar we hebben wel flink de haard gestookt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij zijn in januari naar het platteland verhuisd en kunnen helaas nog niet vergelijken. Ik probeer de verwarming zo min mogelijk te gebruiken, en de houtkachel in plaats daarvan te gebruiken. We hebben gelukkig nog wel hout, maar het gaat wel heel hard op!

    BeantwoordenVerwijderen