zaterdag 10 maart 2012

Bevolkingsonderzoek

Jaarlijks krijgen bijna 13.000 vrouwen de diagnose borstkanker. Daarmee is borstkanker in Nederland de meest voorkomende vorm van kanker bij vrouwen.

Hoe eerder borstkanker wordt ontdekt, des te eerder kan begonnen worden met een passende behandeling. In Nederland krijgen alle vrouwen van 50 tot 75 jaar iedere twee jaar een uitnodiging voor het bevolkingsonderzoek. Er worden dan rƶntgenfoto’s van de borsten gemaakt: de ‘mammografie’. Dit onderzoek brengt afwijkingen aan het licht die je vaak nog niet kunt voelen (info:www.mammaprint.nl).

Vrijdagmiddag ben ik bij een nicht op bezoek geweest. Zij heeft in januari mee gedaan aan het bevolkingsonderzoek.  Er werd een verdachte afwijking gevonden. Bij het vervolgonderzoek werd er nog geen tumor gevonden, maar wel vlokjes, die een voorbode zijn van een tumor.

Inmiddels heeft zij een borstbesparende operatie ondergaan en start zij a.s. woensdag met een serie.
bestralingen.

Nicht mag blij zijn dat zij op het goede moment de oproep heeft gehad. Wie weet hoe lang of hoe kort het zou kunnen duren voordat er een eventueel knobbeltje voelbaar zou worden, want dat was nog niet aanwezig. Nu was alles nog in het hele prille beginstadium, gelukkig.

Bij mijn moeder was dat 20 jaar geleden anders. Zij voelde een knobbeltje en omdat zij diezelfde week al een afspraak had staan bij een internist voor een andere klacht, was zij binnen een week geopereerd. Haar borst is geamputeerd en ook zijn de lymfeklieren verwijderd. Er was geen bestraling en chemo nodig. Nog elk jaar gaat mijn moeder voor controle en gelukkig was zij er ook op tijd bij om een tumor van 3x3 cm te laten verwijderen, zonder verdere uitzaaiingen.

Ik weet dat  het heel anders kan aflopen, daarom ben ook heel erg blij dat ik mijn moeder nog heb en dat het met nicht ook heel goed gaat.

1 opmerking:

  1. Ik vind het bevolkingsonderzoek op die leeftijd veel te laat. De meeste vrouwen zijn rond de dertig en soms zelfs jonger als de diagnose borstkanker valt. Dat onderzoek zou dus net als het uitstrijkje gewoon telkens herhaald moeten worden zodra je de 30 bent gepasseerd.

    Gelukkig is het met je moeder goed gekomen en je nicht komt er vast ook heel sterk uit.

    BeantwoordenVerwijderen