woensdag 21 maart 2012

IJzer in voeding

De huisarts had mij idd laten komen ivm mijn medicijn gebruik. Ik slik een beetje teveel migraine tabletten. Hij begon te tellen en noemde mijn gebruik op jaarbasis. Meneer de huisarts viel nog net niet van zijn stoel, maar hij schrok behoorlijk. Oke , daar moet wat aan gedaan worden, dat begrijp ik.

Nu heb ik in het voorjaar altijd het meeste last van migraine. Vaak ben ik ook licht in mijn hoofd en wat duizelig. Ik schrijf dat toe aan ijzer tekort. In de wintermaanden eet ik waarschijnlijk toch minder voedsel waar voor mij voldoende ijzer in zit. Ik heb al een aantal jaren in het voorjaar mijn hb laten nakijken en mijn bloeddruk laten opmeten. Vandaag was de druk goed  nl. 120/80. Voorgaande jaren zat ik vaak ver onder. Daarbij zit ik met mijn hb waarde altijd aan de lage kant. Met gevolg dat de huisarts mij nooit een staaltablet voorschrijft. Zelf denk ik dat mijn hb toch iets lager ligt dan gemiddeld, maar maak dat je huisarts maar eens wijs, die blijft aan zijn 7.5 vast houden. Vandaag had ik een jonge assistente die mij prikte en zij zei dat het over het algemeen tussen de 8 en 10 zit. Die van mij was wel aan de lage kant, maar niet verontrustend! Nee, voel jij wat ik voel, dacht ik?

Gevolg: ik ben maar weer aan het zoeken op internet naar voeding met veel ijzer en ik vond deze:

IJzerrijke voeding

De opname van ijzer uit de voeding wordt bevorderd door voedingsmiddelen met veel vitamine C, bijvoorbeeld fruit, vruchtensap en groente. De opname van ijzer wordt belemmerd door fosfaten. Gelijktijdig gebruik van ijzerrijke producten met thee, koffie en frisdranken vermindert daarom de ijzeropname. De opname van het ijzer uit vlees wordt geremd door het gelijktijdig gebruiken van melkproducten.
Voedingsmiddelen die veel ijzer bevatten:
  • volkorenproducten  en grove graanproducten
  • peulvruchten
  • groente
  • appelstroop
  • vlees
  • ei
  • noten
  • gedroogd fruit.
Tips om de opname van ijzer uit de voeding te verhogen:
  • Gebruik volkorenproducten in plaats van geraffineerde producten:
    volkorenbrood, roggebrood, volkorenmacaroni- en spaghetti, zilvervliesrijst, muesli.
  • Gebruik niet meer dan de aanbevolen hoeveelheid melk- en melkproducten.
    Neem niet bij iedere maaltijd een melkproduct maar wacht liever een uurtje.
  • Bij gebruik van een vegetarische voeding moet vlees niet alleen worden vervangen door kaas,
    maar ook door bijvoorbeeld peulvruchten, ei of noten.
  • Gebruik ijzerrijk broodbeleg zoals magere vleeswaren en appelstroop.
  • Kies voor ijzerrijke tussendoortjes: gedroogd fruit (vijgen, rozijnen, krenten, abrikozen),
    noten.
  • Gebruik bij elke maaltijd voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine C, zoals fruit en groente als broodbeleg
    (bijvoorbeeld aardbeien, appel, banaan), vruchtensap (bijvoorbeeld sinaasappelsap of grapefruitsap) fruit toe.
  • Drink geen koffie of thee of frisdrank bij de maaltijd of vlak na de maaltijd.
Ik heb me vanmiddag gelijk maar weer een pot H.ero appelstroop cadeau gedaan. Verder eet ik niet zo vaak vitamine C bij mijn brood, daar kan ik dus nog wat bij scoren. Voor de rest eet ik toch vrij veel van bovenstaand lijstje, behalve noten. Die vind ik nl veel te lekker en eet daar makkelijk heel veel te veel van, dat is ook weer niet verstandig.

Ook ben ik druk bezig om de 621 te verbannen, want deze heeft geen positieve invloed op hoofdpijn/migraine.

Hebben jullie nog tips voor ijzerrijk voedsel?

8 opmerkingen:

  1. Wat het brood betreft: niet helemaal waar. In volkorenbrood zit namelijk ook fytinezuur wat het ijzer bindt. Gebonden ijzer kan niet door de darmwand worden opgenomen zodat er juist een tekort aan ijzer kan ontstaan.
    link: http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?cod=431&id=625&page=9
    Je kunt beter gewoon bruin brood eten als je door brood extra ijzer binnen wil krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @) Jolanda, Dank je voor de tip. Ik eet idd alleen volkorenbrood. Ik heb het stukje gelezen en ga dan volkoren met bruin afwisselen.

      Verwijderen
  2. Specifiek groene bladgroenten zijn volgens mij goede ijzerverstrekkers. En sowieso heel erg gezond.

    Dat gezonde mediterraanse dieet: dat is niet alleen de olijfolie, maar vooral ook veel groene bladgroenten!

    Zou een vitamine D tekort misschien ook een oorzaak kunnen zijn? Omdat je er specifiek in het voorjaar last van hebt?
    Ik meen ergens eens iets te hebben gelezen over een aangetoond verband tussen vitamine D tekort en migraine...

    Goed van je dat je het aanpakt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @) Bespaarzuinig: Dank je voor je reactie. Met de groene bladgroenten ben ik bekend. Helaas eet ik deze in de wintermaanden niet zo vaak ivm de hoge prijzen, behalve diepvries spinazie. Straks is alles weer van de volle grond te koop en stort ik mij weer op postelein, spinazie ed.

      Maar migraine in combinatie met vitamine D tekort heb ik nog niet eerder gehoord en kan daar ook zo snel niets over vinden. Met deze temperaturen een half uurtje per dag met blote armen en benen naar buiten is natuurlijk heel goed voor vit. D. Ga ik vanaf morgen doen op mijn vrije dagen!

      Verwijderen
  3. Gelijk maar even gekopieeerd. Altijd handig want ik heb ook vaak ijzer tekort! Thanxs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Na het uitbannen van de E621 producten, is bij mij de migraine
    aanvallen geminderd tot 2 x per maand. Alleen de hormonale bleef over.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Anoniem, Ik ben inmiddels ook bezig om de E621 uit te roeien in de keukenkastjes en het lukt aardig. Ik zit alleen nog met de jus, daar heb ik onlangs ook een blogje over geschreven. Maar inderdaad, ik voel me echt een stuk beter en de migraine is een heel veel minder. Fijn dat jij er ook resultaat bij hebt.
      Ik heb dit onlangs ook voorgelegd aan de huisarts. Die zat mij aan te kijken of ik niet wijs was. Alles is goedgekeurd dus die invloed op de migraine zat (hij zei het niet zo direct, maar...)tussen mijn hoofd. Nou ja..., wie spoort er hier niet?

      Verwijderen