zondag 18 maart 2012

Bibliotheek

Onlangs dacht ik dat ik maar eens richting bibliotheek moest gaan. Ik was het laatste jaar slapend lid...! Het lezen ging mij het laatste ander half jaar niet makkelijk af. Korte stukjes ging nog wel, maar een heel hoofdstuk van een boek, nee dat kon ik gewoon niet in mij opnemen. Volgens mij ben ik welgeteld vorig jaar 1 x bij de bieb geweest en heb 2 handwerkboeken meegenomen, waar ik ook helemaal niets mee heb gedaan.

Mijn hoofd zat zo vol, dat ik mij totaal niet kon concentreren. Erg jammer, want ik lees graag een boek. Maar..., ik heb er weer zin in en ik heb het eerste boek alweer uit. Wel een die ik al eens eerder heb gelezen, een makkelijk te lezen boek van eigen plank. Dit beloofde veel goeds dus ben ik vrijdagavond op de fiets richting bieb gegaan en heb 2 boeken meegenomen. 

Maar vorige maand schrok ik eigenlijk wel van de automatische afschrijving van mijn lidmaatschap van de bibliotheek, € 33,00. Ik dacht dat het rond de € 25,00 was. Uiteraard heb ik bij de info balie maar eens ge├»nformeerd naar de tarieven en welk abonnement ik heb. Ik ben al heel lang lid en er zal ongetwijfeld wel wat veranderd zijn, zo ook de tarieven. Ik heb dus een abonnement waarmee ik max. 100 materialen per jaar mag lenen voor het bedrag van € 33,00. Oke, dat is heel veel, want 100 boeken lees ik in 1 jaar nooit niet weg. Nu zijn er gelukkig ook andere mogelijkheden, de zgn. strippenpas:
10 uitleningen voor € 10,50
20 uitleningen voor € 16,50
40 uitleningen voor € 26,50
Deze passen zijn 3 jaar geldig. Men vertelde mij dat ik elk moment mijn huidige lidmaatschap kan opzeggen, het restant wordt teruggestort. Dat ga ik dan ook maar doen en kies dan voor de strippenpas met 40 uitleningen. 
Ik heb niet echt een idee van hoeveel boeken ik per jaar lees, maar zo kan ik wel even vooruit en ben wel een stuk voordeliger uit, want ik zie mij ook nog lang geen 40 boeken per jaar lezen, maar over 3 jaar moet ik toch een heel eindje komen.

Weten jullie hoeveel boeken jullie per jaar lezen?

5 opmerkingen:

  1. Eigenlijk heb ik hetzelfde als jij. Tot een jaar of wat geleden las ik wel 5 boeken per week, maar nu is daar de klad in gekomen. Inderdaad ook bij mij niet kunnen concentreren, maar ook andere interesses, een laptop waarmee je erg makkelijk zomaar een hele avond op schoot zit. Verder kreeg ik vorig jaar voor mijn verjaardag een e-reader. Weet je wat ik daar mee doe? Geen boeken lezen, maar spelletjes, wordfeud.. Nou ja, als je maar afleiding hebt,toch? Maar fijn voor je dat het lezen weer wat beter gaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, hier is de bieb ook al zo vreselijk prijzig. 35 euro voor een standaardabonnement en 49 euro voor het topabonnement. Het verschil zit hem in de leentijd... de een 3 weken, de ander 4 weken en in het huren van dvd's.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Uhm, nee, ik hou het zelf niet bij. Maar nu heeft onze bieb een prachtige site gekregen waar ze precies op bij houden wat ik heb geleend. Ook het reserveren (wat ik vaak moet doen omdat ik vaak boeken uit andere biebs wil hebben) is nu gratis geworden. Voorheen betaalde ik daar nog 0,70ct per boek voor (bovenop je abonnement). Ik ga dit jaar eens bijhouden of ik wel aan het aantal kom dat ik nu mag lenen. Dan kan ik volgend jaar mijn abonnement aanpassen indien nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Slim bekeken ik zou ook voor de voor jou goedkoopste optie gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk dat je me nu ook volgt! En over het abonnement.. wij hadden een sterabonnement, waarbij ook je gezinsleden meelezen, maar de kinderen wonen niet meer thuis. Dus omgezet in een basisabonnement, waar ik dus eigenlijk nu ook niets meer mee doe.(openbare bieb)
    1 x per week is er hier op het dorp bibliotheek in de kerk. Ze hebben daar prachtige boeken, dus als ik wel eens iets haal, doe ik het daar voor 0,30 cent per boek. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen