dinsdag 7 februari 2012

Winter 1962/1963...

De winter van 1962/1963 staat bij mijn familie in de boeken als 'zeer streng'. Dat was pas een winter!

Ik woonde toen op het schip. Mijn ouders ( en vele andere schippers) konden die winter een hele maand niet varen. Met andere woorden: een maand lang geen inkomsten! Dat is behoorlijk zwaar geweest.

Als heel klein meisje weet ik daar helemaal niets meer van. Wel de verhalen. Hoe men op de schaats naar andere schippers schaatsten die op minder comfortabele plekken lagen en geen winkels konden bereiken. Menige pan met snert werd via het ijs naar hen gebracht.

Mijn ouders lagen gelukkig in Amersfoort, wat ook hun thuis haven was. Vertrouwde omgeving, als je zolang geen kant op kunt.

Op dit moment vraag ik mij af wat mijn ouders zo de hele dag deden. Het was niet zo'n groot schip (overgenomen van mijn opa). Hoe vulden ze die die tijd? Buiten aan dek kon er niet veel gedaan worden. Voor verf werkzaamheden was het veel te koud. Liep mijn moeder de hele dag te poetsen? In die kleine vertrekken? Er was immers niets te doen met laden en lossen en... varen, waar mijn moeder ook bij mee hielp. Zij moet toch ook tijd 'over' hebben gehad. Gelukkig was mijn moeder wel thuis met haar (hand)naaimachine. En breien deed ze ook veel. Mijn zus ging in die tijd al naar de kleuterschool. Ik kan mij zo voorstellen dat ik met moeders weleens bij het kleuterschooltje van zus ben geweest.

De watertank moet toch ook eens leeg zijn geraakt, hoe kwamen ze aan water? En de olie tank? Olie nodig om de kachels te laten branden... Lagen ze met het schip tegen de wal aan of lagen daar eerst nog andere schepen tussen?

Er moet bij mijn ouders nog een Amersfoortse Courant uit februari 1963 liggen met interviews van verschillende schippers en foto's.

Waarom vraag ik mij dit soort dingen allemaal af? Komt het omdat mijn ouders al op leeftijd zijn en mijn vader zich helaas niet veel meer kan herinneren? Toch wil ik hier nog antwoord op. Morgen ga ik bij mijn ouders het een en ander aan paperassen uitzoeken en ga ik het allemaal vragen. Ook die oude krant wil ik tevoorschijn halen. Ik hoop als mijn vader dat nog leest, zich nog wat kan herinneren uit die tijd. Hij vertelde graag over vroeger... Maar mijn moeder zal nu de antwoorden gaan geven.

2 opmerkingen:

  1. Als je de mogelijkheid hebt, maak dan een videofilmpje of bandopname als je vader en moeder vertellen. Het schijnt dat mensen de stem van hun ouders het meest missen, foto's zijn er immers wel. Die winter heb ik voor het eerst gespijbeld, derde klas ULO en het was Elfstedentocht, de waterleiding van de gemeente naar ons huis was gebarsten en mijn tante moest huiszitten, daar moeder bij te bevallen zus was en vader naar zijn werk. Het was berekoud, 6 km. naar school lopen (bus reed niet), dus ik bedankte voor de eer. Goed besluit. Overdag radioverslagen en s avonds bij de buren zwart/wit de aankomst op TV gezien. Ik denk dat de schepen bevoorraad werden met vaatjes olie en vaatjes water, er werd veel boodschappen gedaan met sleden en veel gebruik gemaakt van de kortere ijswegen ipv de gewone wegen. Het was koud genoeg om zonder koelkasten een weekvoorraad of meer aan boodschappen te bewaren. Het was moeilijk om aardappelen, wortels etc. te behoeden voor bevriezen (wij hadden een keuterijtje, dus die werden onder het hooi in kisten ingegraven) maar ik weet dat er die winter veel peulvruchten werden gegeten. Droog gekocht, nachtje weken, even koken, in een soort hooikist nagaren . Verder veel meelkost: pannekoek, povvert of broeder, Jan in de zak, gort, boekweitgrutten, rijst. (Bami en nasi en macaroni werd toen lang nog niet overal gegeten), kortom, veel gerechten waar je geen groente bij nodig had. Veel zelf ingemaakte appelmoes, stoofpeertjes en stamppotten, waarbij je bij de zoetere varianten als hete bliksem, hutspot en koolraap de toch bevroren zoetig geworden aardappels mooi "op" kon gebruiken. Verder ging je niet onnodig op pad, nou ja, wel schaatsen overal naar toe, maar niet winkelen als het niet per se nodig was. Je moeder zal vast vooral gebreid hebben: vesten, truien en kniekousen waren zeer in trek en gelukkig voor de meisjes waren de maillots net in de mode aan het raken, 60 denier minimaal en lekker warm onder de lange broek, geen ijskoude bovenbenen meer op de fiets, alleen maar gewoon koud en dus in school zo weer warm, waar het trouwens standaard maar 18 graden was. Geen leerkracht in een overhemdje, maar met de mannelijke variant van een vestje met of zonder mouwen en stropdas onder hun colbertje voor de klas. Je paste je kleding aan de temperatuur aan, niet omgekeerd zoals nu vaak gebeurd. Wij haalden trouwens vaak het brood bevroren uit de voorraadkast, toen moest het in de kamer bewaard worden, maar daar werd het weer snel droog, 't was soms behelpen, maar we zijn er niet minder van geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Van die winter kan ik me ook niet echt veel herinneren was toen 11.Ik hoop dat je ouders je vragen kunnen beantwoorden .Ja een mooie plaats Amersfoort ,mijn woonplaats haha.Een goede tip van anoniem om evt opnamen te maken .Ik heb van mijn Pa wel film maar geluidloos en wat zou ik zijn zware stem nog graag eens kunnen horen,van Moeder en mijn broer heb ik gelukkig video opnamen.Ik heb ook genoten van het verhaal van anoniem.Wat een tijd was het toen ,ik zou niet echt terug willen maar alles was zoveel gemoedelijker met elkaar.Wat een verhaal weer he!!
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen