woensdag 1 februari 2012

Verwarming

Sinds 4 jaar wonen wij in deze woning. Onze woonkamer heeft een vide, waardoor er een hoog plafond is. Dit is absoluut niet stookvriendelijk. De eerste jaren werkten wij beiden veel en stookten alleen 's avonds. Dan was de kamer pas op temperatuur als wij naar bed gingen. Vaak deden we daarom de verwarming maar niet aan en kropen we beiden onder een plaitje op de bank.

Maar ik zou weer hele dagen thuis zijn en ik zag wel een beetje tegen de kou en het enorme stoken op. Wij zijn daarom op zoek gegaan naar een extra kachel. Echtgenoot ging het liefst voor een elektrische haard, mijn voorkeur was een houtkachel. Na voor- en nadelen te hebben afgewogen zijn we voor een houtkachel gegaan. Jippie... Echtgenoot heeft nu wel schik in het zagen, want dat ik toch wel voor 80 % zijn klus en ik help hem daar zo nu en dan bij.

Omdat onze woonkamer hoog is maar niet echt groot, was het nog wel wikken en wegen welke kachel het beste zou passen.

De verwarming staat nu nagenoeg niet meer aan. Alleen als de kleinkinderen komen, een nachtje slapen, gebruiken we de verwarming nog wel. Zaterdag middag kwamen dochter, schoonzoon en kindertjes onverwacht langs. De kachel had er flink de fik in en kleinzoon zei gelijk: 'oma hout in'. Kleinzoon vindt de kachel heel interessant en weet elke keer te vertellen dat die AU is. Kleindochter zit in een andere fase, lees kruipertje. Zij kruipt als een speer direct richting vlammetjes. Handenbindertje.

Gisterochtend was het het 14,5 graden in de woonkamer, dat was echt wel koud. Ik ben nog een halfuurtje langer in bed gebleven en daarna behoorlijk in beweging geweest en 's middags nog op de fiets weggeweest, dus ik heb er niet zo heel veel last van gehad.Eind van de middag daarom pas de kachel aangestoken

We hebben nu, met die koude nachten, maar afgesproken dat we de verwarming 's nacht op 16 graden zetten en haha..., vanochtend was het ook 16 graden in de woonkamer. Toch wel wat aangenamer.

Hebben jullie nu de verwarming 's nachts ook aan?

4 opmerkingen:

  1. hier ook 's nachts op 16 graden. Vooral met het oog op onze kinderen die veel op de grond spelen en nu behoorlijk verkouden zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier heerst crisis als ik over de cv begin. Wij zijn anders wat betreft gevoelstemperatuur. Ik voel mij prima bij 16 of 17 graden. Ik ben toch bezig. Husband wilt altijd de cv aan.

    In de slaapkamer is het elf graden. Onder het dekbed en ik slaap prima. Husband vindt het te koud, maar de cv in de slaapkamer is te warm. Hij moppert erg veel en daardoor ontstaan discussies.

    Nu gaat de cv aan op dagen dat hij thuis is (woensdag en in het weekend) en de andere dagen laat ik hem uit.

    Pas om half vijf zet ik hem dan aan.
    Maar het blijft een probleem, die verwarming.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  3. We zetten voor de nacht de verwarming altijd op 14 ,als we opstaan gaat hij naar 19 en daarna nog wel eens een graadje hoger ,zeker nu het zo vriest Het schijnt beter te zijn om hem s'nachts op 13 of 14 te laten staan dan helemaal uit .Anders kost het heel erg veel energie om alles te verwarmen.Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet bij gehouden heb of het verschil maakt
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hebben jullie weleens aan infrarood verwarming gedacht? Dan verwarm je bijvoorbeeld de vloer enzo en niet de lucht. Hierdoor heb je er minder last van dat alle warmte opstijgt. Ook voor de kinderen die het 's nachts koud hebben kan dat erg prettig zijn. Vooral omdat je de intensiteit van de panelen vaak per paneel of per ruimte kunt regelen.

    Ik vond dit zelf bij Thermiq. Hier de website: http://www.thermiq.nl/particulier/wonen/

    BeantwoordenVerwijderen