zondag 5 februari 2012

Stroom verbruik

Ik vind ons stroom verbruik te hoog. Gemiddeld draaien wij er 70 tot 80 kuub per week doorheen.Wij... zijn 3 personen. Echtgenoot en zoon zijn 5 dagen per week overdag weg, ik ben vrij veel thuis. Daarbij ben ik een korte slaper, lig zelden voor 00.00 uur op bed en 's ochtends ben ik ook wel weer redelijk op tijd 'aanwezig'.

Wat doe ik zoal tegen het hoge stroom verbruik?
Ik laat geen lampen branden in vertrekken waar niemand is.
De stekker van de magnetron halen we na gebruik ook uit het stopcontact (digitale klokje brand anders de hele dag door). Van onze schemerlamp, met dimmer, haal ik de stekker uit het stopcontact als deze niet brand.
Als echtgenoot naar bed toegaat, doe ik de ledverlichting van de televisie uit.
De droger staat misschien 1 x in de 3 a 4 weken aan en de afwas doen we voornamelijk met de hand. Onze vaatwasser is er eentje waar het kortste programma ruim 2 uur duurt en een boel herrie maakt wat in de woonkamer niet als prettig wordt ervaren. Het beestje is redelijk bejaard en een erfenis van de vorige bewoners.

Verder ben ik mij er heel bewust van dat ik overdag misschien te vaak de televisie aan heb staan. Ik kan een hele middag RTL 7 aan hebben. Niet slim, want het nieuws wordt elke 20 minuten herhaald. Dit is een punt waar ik wat aan kan doen.
Ik kan eerder naar bed toe gaan, misschien niet geheel onverstandig.


En verder..., hebben jullie nog tips waar we het stroomgebruik mee kunnen verminderen? 

4 opmerkingen:

  1. Schakel, behalve misschien de verwarming, alle apparaten uit. Noteer hoeveel het verbruik in 1 minuut is van de verwarming dus. Nu schakel je elke 5 minuten 1 apparaat weer aan, eerst de koelkast, dan de evt. diepvries. Steeds noteer je hoeveel het verbruik in totaal is. Dan de wasmachine, droger, radio(s), TV, computer, lampjes etc. Naam erbij en stroomverbruik, tot alles in huis aan is. Kost even wat extra verbruik, maar zo ontdek je de echte stroomvreters het best. Misschien staat er dag en nacht een el. deken aan? Kennis vergat deze op de logeerkamer uit te zetten, echt jammer van de stroom. Als je kijkt naar een programma dat steeds herhaalt wordt is het misschien een idee het keukenwekkertje te zetten? Een buitenlamp die niet meer vanzelf uitgaat is ook zo'n gemakkelijk te vergeten ding of een bewegingsmelder. Kelder- en vlieringlampen zijn ook van die stiekeme vreters. Ga dus als Sherlock Holmes door je huis, voordat je allerlei sfeerdingen uitdoet die nauwelijks stroom gebruiken en de grote stroomvreters over het hoofd ziet. Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @) Anoniem
      Bedankt voor je tips, ik ga dat zeker eens uitzoeken, wat elk apparaat verbruikt.

      Verwijderen
  2. Ik vind dat je al best veel doet!

    In je comment op mijn blog schrijf je dat jullie de houtkachel overdag vaak branden, en dat wil ik eigenlijk ook, maar het hout gaat er zo schrikbarend snel doorheen! Hoe doen jullie dat? Stook ik op de verkeerde manier of is dat normaal? En hoe komen jullie aan voldoende hout?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @)Vlijtig Liesje:
      Als ik een hele dag thuis ben, steek ik om een uur of 9 de kachel aan. De fik er goed in en daarna regelmatig 'bijvoeren'. Ook 'knijpen' we de kachel. Haha, niet letterlijk, maar de kachel heeft een schuifje en deze schuiven we wat dichter, zodat de luchttoevoer gematigd wordt. Hierdoor brand de kachel minder hard en verbruikt hij ook minder hout. Ik probeer de kamer temp. op ongeveer 17/17,5 graden te houden.
      Om een uur of 11 laat ik de kachel uitgaan. De zon (als er zon is) doet dan zijn best om binnen te komen en deze kan de kamer ook redelijk op 17 graden houden. Om een uur of 4, 5 gaat de houtkachel weer aan.
      Er gaat idd heel wat hout doorheen. Wij proberen zelf wat te sprokkelen en we krijgen pallets van werk van schoonzoon. Deze zaagt echtgenoot weer in kleine stukjes. Ook laten we hout bezorgen, begin jan. 2 kuub. Maar die gaat er nu hard doorheen en ik twijfel of we de winter doorkomen met ons huidige voorraadje. We hebben al wel een hele voorraad in de tuin liggen, maar dat is pas over 2 jaar geschikt om te stoken (zie eerdere blogjes).
      Onze houtkachel is van leisteen, vergelijkbaar met speksteen. Deze blijft altijd nog een paar uur warm als de kachel uit is.

      Verwijderen