zondag 19 februari 2012

Hollandse pot

Gisteravond hebben wij oudste zoon van centraal station Utrecht opgehaald. Op zich niets bijzonders, maar hij woont in China en moest voor zijn werk naar een beurs in Duitsland. Dan is Nederland wel heel dicht bij. Woensdagavond vertrekt hij weer.
Onze dochter komt met haar man en kindertjes vanmiddag langs en blijven eten vanavond. Dan hebben we onze eigen '3 kuikens' weer thuis. Leuk, ik kijk er erg naar uit.

Dit bracht mij deze week op het idee om een grote pan erwtensoep te maken. Ook gelijk een paar porties voor mijn ouders, om in te vriezen. Maar ik ben een beetje van het zelf snijden en zo, wat dus mij enkel uren keuken heeft gekost. En als het dan toch een zooitje is, ben ik er een ster in om nog meer potten en pannen uit de kast te trekken.

Ik vond dat de laatste appels, die ik uit de boomgaard heb gehaald, ook maar eens op moesten, want het tasje begon al sterk te ruiken (rottingsproces). Een aantal potjes appelmoes op voorraad is wel fijn en kleinzoon is gek op de appelmoes van oma, dan kan kleinzoon een paar potjes meenemen.

Tijdens het schillen van de appels flitste er een appeltaart door mijn hoofd. Oke, doe ik ook even. Beslagkom en garde (mixer liet het afweten, vraagt om een nieuwe stekker) zijn inmiddels dan al vies, gelijk maar een tweede beslag voor de wonderpan er achteraan.

Echtgenoot hoorde mij het woord appeltaart zeggen en kwam even vol belangstelling de keuken in lopen (hij mag altijd de beslagkom leeg lepelen namelijk). Zo, was zijn opmerking, is hier een bom ontploft?


Eigenlijk vind ik het fijn om zo nu en dan uren in de keuken te staan. Mijn hoofd raakt daar goed leeg van en het levert lekkere dingen op, ... maar helaas ook een overvol aanrecht.. Toen ik thuisblijf moeder was deed ik dat ook vaak met heel veel plezier.
de cake is hier inmiddels goed gekeurd

Wat betreft de wonderpan heb ik een vraagje. Deze heb ik vorig jaar via marktplaats gekocht. Ik dacht dat je in een uur wel een gare cake had. Maar de eerste keer had ik hem op het kleinste pitje gezet en duurde het 2 uur voordat de cake gaar was. Gisteren heb ik heb een het een na kleinste pitje geplaatst en daar heeft hij ook bijna 2 uur moeten bakken. Ik vind dat erg lang. Heeft een van jullie hier ervaring mee? Ik hoor het graag.

Fijne zondag.

1 opmerking:

  1. Ik heb er geen ervaring mee, maar misschien even aan Kniepertje vragen? Die heeft er 1 als ik het goed heb.

    BeantwoordenVerwijderen