zaterdag 25 februari 2012

Dochter, moeder en oma

Soms ben ik de dochter, een korte tijd later ben ik echt de moeder en dan weer oma. Als deze functies zich binnen een korte tijd afspelen, dan gaat mij het wel eens duizelen. Zo ook gisteren en vanmiddag..

(De dochter) Tijdens de eten koken belde mijn moeder, er was een lamp kapot, zucht... Sorry moeders, maar dit is toch niet zo urgent, dat ik gelijk moet komen, of...  Nee, het kon wel even wachten (gelukkig). Ik was van plan om zaterdagmiddag even langs te gaan om een maaltje bruine bonensoep te brengen en volgens mij kon dat met de lampvervanging gecombineerd worden.

(De moeder) Zoon komt 's avonds thuis uit zijn werk en is niet lekker. Hij is er zo eentje van niet toegeven. In plaats van op tijd naar bed te gaan, moet er eerst nog een film gekeken worden. Maar meneer wordt steeds beroerder en heeft een hele zere buik. Buikgriep misschien...? Het overgeven begint en daarbij ligt hij in de kreukels van de pijn in de buik. Hij kreunt en niet zo'n beetje ook, dit baart mij zorgen (hij is nl een bikkel). Misschien blinde darm? Kan haast niet als hij het gebied aanwijst waar hij pijn heeft. Wel of niet weekend dienst bellen? Hij ligt later in bed en ik informeer, wat gaan we doen? Ik probeer te gaan slapen is zijn opmerking, kreun, kreun, au zo'n pijn, echt veel pijn. Ik blijf nog een poosje op. Dan komt hij weer naar beneden, weer aanwijzen waar de pijn zit. Het blijft de maagstreek die hij aanwijst. Onze slaapkamer bevind zich op de begane grond en zoon slaapt boven. Ik spreek met hem af dat ik op de bank ga slapen, anders hoor ik hem niet als er weer wat is. Wij hebben een open trap in de woonkamer en zo kan ik hem beter 'in de gaten houden'/ horen. Gelukkig werd hij later wat rustiger en hebben wij beiden nog wat  geslapen. Tot 7.30 uur, ik werd wakker van de pijn in mijn rug. Met zoon ging het iets beter en erge pijn was weg. Even later ben ik mijn bed weer ingestapt en heb tot 11.00 uur geslapen en toen... was het toch mooi weer! Zo zonde dat ik zo laat uit bed was, maar ja ik had het denk ik nodig.

(De oma) Vanmiddag kwam dochter met gezinnetje langs. Dochter is 30 jaar geworden vandaag, hiep hiep hoera. Zij en schoonzoon gaan uit eten met z'n tweetjes en kleindochter zou bij ons blijven slapen, zonder haar grote broer want die gaat een nachtje bij vrienden logeren. Wel een beetje vreemd in het begin, zij alleen hier, wat de eerste keer was. Maar wel heel leuk, nu krijgt dit poppetje alle aandacht. Ze is een knuffelpoppetje. Zo lief en zo lekker gegeten en wilde na het eten perse bij 'oma' zitten. Ik voelde mij zeer vereerd.

(De dochter) Vanmiddag dan maar even bij ouders langs geweest. Bruine bonensoep gebracht, 2 lampen vervangen en gelijk maar alles goed schoongemaakt, de was van zolder gehaald, auto goed geparkeerd, verhalen aangehoord... Moeilijk om weer weg te komen.


Zoon is inmiddels weer opgeknapt. Ouders hebben weer voldoende licht bij de televisie en kleindochter ligt heerlijk te slapen. Eventjes ben ik van mijzelf...

2 opmerkingen:

  1. En dan even gewoon jij zijn .Wat een hectiek soms he.Gelukkig voelt je zoon zich al beter .Nu lekker rustig aan en genieten van je kleindochter
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi, herkenbaar logje. Je bent eigenlijk van alles, dochter, moeder, oma. En zoals Elisabeth zegt: nu even aan jezelf denken. Mag best hoor. Je bent een kanjer voor iedereen!

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen