woensdag 25 januari 2012

Plastic tasjes

Tijdens het surfen op het net kwam ik hier http://www.hetkanwel.net/2011/01/11/plastic-tasjes-verdwijnen-uit-de-supermarkt/ terecht. (ik moet nog even uitzoeken hoe ik de link anders kan plaatsen)

Een deel van de tekst: In de loop van 2011 zullen plastic tasjes niet meer vrij beschikbaar in de winkels liggen. Enkel op verzoek delen kassamedewerkers nog een tasje uit.

Bij de Appie hangen die kleine rolletjes nog steeds bij de kassa, daar heb ik mij altijd al over verbaasd. Er wordt nog gretig gebruik van gemaakt.

Maar het kan nog erger.
Wij zijn onlangs in China geweest en kochten daar weleens losse broodjes, zeg maar een soort bolletjes. Bij de kassa verpakken ze alle broodjes apart in een zakje en dan gaat daar ook nog eens een zakje omheen.
Ik was stom verbaasd en bleef er naar kijken. Kom nu maar mee zei echtgenoot, dit is hun manier van inpakken. Ja kan zijn, maar niet de mijne. Dus de volgende dag heb ik ze kenbaar ( nee, niet in het Chinees) gemaakt dat 1 zakje wel voldoende was. De volgende dag werd er weer een poging gedaan om 5 zakjes te gebruiken, maar al snel herinnerde de dames mijn actie van die dag ervoor en alle dagen daarna kregen we de broodjes direct in 1 zak.
Als wij 'op z'n Hollands' bij zoon en schoondochter gingen lunchen, kochten we meer soorten brood. Daar ik heb altijd een opvouw tasje in mijn handtas, waar alles in kan, had ik ook niet een groter plastic tasje nodig Ook daar was men zeer verbaasd over.
Tijdens onze aanwezigheid hebben we de 3 dames van het broodwinkeltje in de supermarkt misschien aan het denken gezet (hoop ik). Nu die andere miljard (1.338.612.968 (2009)) Chinezen nog, zei zoon.

Maar men wordt in China langzaam wakker wat het milieu betreft, maar daar gaat mijn volgende blogje over.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen