dinsdag 24 januari 2012

Hoe lang al zuinig aan?

Ik was het voorbeeld van een thuis blijf moeder. Omdat ik geen inkomsten binnen bracht vond ik het niet meer dan gewoon om heel zuinig met het geld om te gaan. Er werd door mij met verschillende potjes gewerkt. Vooral  omdat echtgenoot  begin jaren 80 wel eens in de vorstverlet kon komen. En een tijdelijk WW was ook niet geheel onbekend in die tijd. Maar al met al, door redelijk zuinig te leven en goed te sparen hebben we nooit geen klagen gehad. Later kwamen er grotere projecten werk die veel uren vroegen, waardoor de pot aardig aangevuld kon worden.

Kleding maken voor de kinderen, eigen kamerplanten kweken, goedkope groente invriezen, sokken breien, binnens huis schilderen... Wat deed ik eigenlijk niet zelf, alles met veel plezier.
Dan worden de kinderen (3) groter, gaan naar het voorgezet onderwijs en per jaar zie je alle kosten stijgen. Inmiddels waren we ook al 2 x verhuisd. Ik kon seizoens-werk doen, hartstikke leuk. Maar de kids werden ouder. De oudste wilde verder studeren, ja een particulier HBO, kassa..... Dat was krom liggen, wat een geld! Inmiddels was jongste ook al aardig ouder geworden, dus werkte moeders meer uren wat later full-time werd. Onze tweede en derde kozen een vervolgopleiding waar naast de gewone schoolboeken, heel veel extra kosten aan verbonden waren.

Gelukkig zijn we altijd wel zuinigjes aan blijven doen en hebben we alles goed doorstaan. Ons motto is al die jaren wel geweest  van 1 inkomen rond te komen. Dat wil zeggen, alle vaste lasten en boodschappen. Voor de grotere uitgaven werd gespaard of later mijn salaris bij gebruikt.

Nu zijn de kids groot en hebben we andere doelen. Daar zal ik binnenkort wel eens een blogje aan besteden.

3 opmerkingen:

  1. Leuk om te lezen, zo sta ik er op dit moment ook in! Ik ben benieuwd hoe het is over 20 of 30 jaar...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Getrouwd met een bouwvarken, euh, vakker? Ik ook hoor ;-) anders zou het niet zo durven noemen. Maar idd vorstverlet en tijdelijke contracten waren en zijn in de bouw nog steeds heul gewoon
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik begrijp wat je bedoelt. Kinderen kosten steeds meer naarmate ze ouder worden. Nu de kinderen het huis uit zijn kunnen wij een leuk bedrag sparen. Maar wij zinj ook dankbaar dat wij onze kinderen konden laten studeren.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen