zondag 29 januari 2012

Eigen bijdrage...

Mijn ouders hebben beiden, naast hun AOW, een pensioentje. Door altijd heel bewust met hun geld om te gaan, hebben ze financieel gezien niet echt te klagen. Maar mijn ouders zijn al aardig op leeftijd, waardoor zij meer kosten moeten maken voor hun gezondheid.

Mijn ouders maken gebruik van de Wmo, wet maatschappelijke ondersteuning. Deze wet regelt dat mensen met een beperking de voorzieningen, hulp en ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. Zo maken mijn ouders gebruik van huishoudelijke hulp en regio taxi (1 x per week voor mijn vader). Eind vorig jaar hadden zij een offerte aangevraagd voor een traplift. Daar moest toch wel zo'n behoorlijke maandelijkse bijdrage voor worden neergeteld dat ik van schrik die papieren niet meer kan vinden. Volgens mij was die traplift dan in 3,5 jaar helemaal zelf betaald (bijna € 5.000,00)

Vervolgens, door het Altzheimer van mijn vader, is mijn moeder erg moe en is er wederom weer gesproken over tafeltje dekje. Maar moeders vindt dat erg duur en vaders vindt het niet zo erg lekker. Want wat gaan zij betalen voor een maaltijd? Jawel, het bedrag van € 6,85 per persoon, of wel € 13,70 met z'n tweetjes per dag....  De bedragen zijn inkomens afhankelijk. De gedachten gingen uit naar 3 dagen per week tafeltje dekje. Want het minimale aantal dagen dat je per week tafeltje dekje kan krijgen is ook 3. Zij zijn dan, alleen voor 3 warme maaltijden, voor 2 personen, € 51,10 per week kwijt!!! Nu weten wij in consuminder-land dat we voor € 50,00 toch wel bijna of helemaal de week mee rond kunnen komen.

Ik weet zo niet wat de bijdrage van de huishoudelijke hulp is, maar het is een bedrag wat het banksaldo flink doet dalen. Zou daar ook nog tafeltje dekje en een traplift bijkomen. Wat houden zij over?

Gisteravond werd er bij 'Kassa' in de uitzending aandacht aanbesteed, dat de Wmo geen inkomensgrenzen meer mogen stellen, ivm. een nieuwe wet. Elke gemeente kon altijd zelf bepalen waar die grenzen lagen. Nu mogen de gemeenten zelf nog wel een eigen bijdrage vragen, maar waar ligt dan de grens weer en dat zou voor iedere gemeente weer anders kunnen zijn.

We gaan maar weer eens om de tafel zitten en alles op een rijtje zetten.

8 opmerkingen:

  1. Wat een bedragen. Daar schrik ik van. Idd voor 50 euro kun je een hele week eten. Zeker met z'n tweeën. Dat heb je niet eens nodig.

    Misschien kan er wat vooruitgekookt worden door familie en dan hoeft het alleen uit de vriezer gehaald te worden. Het blijft moeilijk. Als er meer kinderen zijn dan kun je elkaar aflossen wat betreft koken en schoonmaken.

    Misschien kun je met je zus wat regelen. Dat jullie om om de beurt wat koken en een keertje het thuis schoonmaken.

    Dat scheelt toch aardig in de kosten.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Frederique: Zus en ik koken regelmatig extra voor onze ouders en als we langs komen doen we uiteraard ook een extraatje in huis. Maar ook al kost het wat, we zijn toch wel blij dat ze huishoudlijke hulp hebben. Dan kunnen we ook nog eens een keertje 'echt' op visite komen, ipv altijd maar te werken, want daar draait het nl vaak op uit.

      Verwijderen
  2. Wat een bedragen lees ik.Nooit geweten dat tafeltje dek je zo duur is.En de kant en klare maaltijden uit de supermarkt? die zijn in elk geval veel goedkoper en een toetje [als ze dat willen] is niet zo duur Maar ja echt lekker is dat eten ook niet allemaal.Ik heb nog nooit geprobeerd om van 50 euro per week te leven ,we hebben er natuurlijk wel een [ verwende] kat bij .Ik ga het toch eens proberen .Ik wens jullie succes met alles
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ Elisabeth:Kant en klaar wilde mijn moeder ook al eens kopen, maar die zijn eigenlijk veel te zout. Voor mijn vader weer niet goed en het is ook niet echt lekker.
      Mijn moeder kan nl de lekkerste sudderlapjes braden en ze maakt de allerlekkerste soep. Mijn vader weet (gelukkig)nog wel wat lekker is, ook al eet hij niet zoveel meer. Maar € 51,00 voor 3 warme prakjes voor 2 pers. is idd een best bedrag.

      Verwijderen
    2. Dat is inderdaad wel een probleem het zout in die maaltijden,vraag me af houd tafeltje dek je daar wel rekening mee.En als je moeder zelf zo lekker kan koken kan ik me voorstellen dat je vader dat andere eten weinig aan vind .Ja het is moeilijk hoor als je ouder word en zelf wat minder kunt.

      Verwijderen
  3. Weet niet hoe je evt de werkster wilt gaan betalen. Mijn moeder helpt een oude man in de huishouding, zij kookt ook tegelijk voor hem.Weet niet in hoeverre de thuiszorg dit evt wil/mag doen. Het is wel een gedoe inderdaad. Wanneer je ouders meer kinderen hebben is het misschien een idee om allemaal 1 of twee dagen extra ook voor hen mee te koken? Dag vers dag vriezer dag vers...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het huis waar mijn ouder in woonden staat nu te koop.
    Er zit een traplift in die er eigenlijk uit moet. Weet niet of dit een optie zou je ouders zou kunnen zijn?Cisca

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @) Allen: Bedankt voor het meedenken.

      @) Geldover: Ik weet niet of de hulp van hen dat ook mag doen, dat ga ik eens uitzoeken.

      @) Cisca: Dat zou misschien iets kunnen zijn. Maar hoe zit dat dan met onderhoud ed.? Weten jullie nog van welke fabrikant deze lift is? Als het dezelfde trappen zijn is het misschien mogelijk. Je mag mij eventueel hierover wel mailen: inrustigvaarwater@hotmail.com

      Verwijderen