woensdag 11 januari 2012

Cafe

Ik breng mijn ouders 1 x per maand naar het cafe. Soms ga ik mee naar binnen en blijf dan ook de hele avond. Wat hebben mijn ouders, 78 en 80 jaar oud, op die leeftijd in het cafe te zoeken? In mijn woonplaats is nu precies 1 jaar 'het Alzheimer Cafe'. Mijn ouders zijn 'vaste klanten' van het eerste uur. Het Alzheimer Cafe is een trefpunt voor mensen met dementie, hun partners, familieleden en vrienden. Ook hulpverleners en andere belangstellenden zijn van harte welkom. De gasten praten met elkaar over de dingen die ze meemaken, over dementie, en over mogelijkheden voor hulp en dienstverlening. En dat allemaal in een gemoedelijke sfeer. Het programma duurt ongeveer twee uur.
Wat gebeurt er?
Iedere keer staat een onderwerp centraal. De bijeenkomst begint met een intervieuw met een (ervarings) deskundige of de vertoning van een dvd. In de pauze is er tijd om ervaringen uit te wisselen. Daarna is er gelegenheid om vragen te stellen aan de spreker. Na afloop kan men nog iets drinken en met elkaar praten. Vanavond was het thema: Alzheimer en vakantie. Er waren 2 sprekers die vertelden over hun vakanties samen met hun Alzheimer-partner.
Wie?
Mijn vader heeft Alzheimer, mijn moeder is de mantelzorger. Voor mijn moeder zijn deze avonden erg fijn. Zij kan dan met andere praten over de dingen die zij meemaakt met mijn vader. Het is fijn voor haar, om daar een uitlaatklep te vinden. Als mantelzorger is dit erg zwaar. Zij moet denken voor 2, dit is zeer vermoeiend. Mijn moeder is heel vaak, heel erg moe. Maar naar deze avonden kijkt zij altijd uit. Mijn vader heeft het daar ook naar zijn zin, op zijn manier... Maakt ook zijn praatje en nog grapjes. Hij mankeert niets...., zegt hij. Het fijne van deze avonden is, dat iedereen begrepen wordt.
Mijn moeder wil toch, na deze info avond, ook nog wel een weekje met mijn vader op vakantie. Gelukkig zijn daar verschillende mogelijkheden voor en ik haar beloofd het een en ander uit te zoeken.

Het Alzheimer Cafe is een activiteit van Alzheimer Cafe ...(mijn woonplaats)
Dit is een groep vrijwilligers die deze avonden verzorgd, samen met Alzheimer Nederland.
In heel veel plaatsen in Nederland zijn al van deze Cafe's.

3 opmerkingen:

  1. Toch wel fijn dat er zulke initiatieven zijn, het zal zeker heul erg zwaar zijn om een demente partner of ouder te verzorgen. 'k Kan me voorstellen dat vooral de gesprekjes met medezorgers echt functie hebben als uitlaatklep.
    Sterkte, voor je moeder maar ook voor overige familieleden.
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @) Dank je wel voor je reactie. De familie is idd erg blij met deze bijeenkomsten voor mijn ouders. Gelukkig krijgen ze nog meer gerichte hulp, maar het blijft een pittige klus voor mijn moeder.

      Verwijderen