zondag 11 december 2011

Kerstboom

Dit jaar zouden wij geen kerstboom plaatsen. Wij gaan immers voor de kerst op reis en als wij terugkomen is het 2012.
Maar zoals ik eerder schreef, zitten wij in wat woelige wateren. Soms, bij ons het hele jaar al, lopen dingen anders dan wij hadden gedacht. Sinds begin november woont jongste zoon weer thuis. Maar, zoon wil toch eigenlijk wel een kerstboom in onze woonkamer. Ik vind het prima, als hij maar meehelpt de boom optuigen. Zelf sta ik niet te juichen bij onze boom, het is niet helemaal mijn ding en de kleur ballen ook niet. Begin van ons trouwen hadden we zilveren ballen. Deze vond ik toen erg mooi. Maar door de jaren heen worden kinderen groter. Was ik echt zo ouderwets om nog steeds die zilveren ballen te hebben? Mijn ouders hadden al jaren dezelfde ballen en zelfs nog met foei lelijke, die zus en ik als kind hadden uitgezocht. Maar er kwam verandering. Mijn ouders wilden hun kunstkerstboom niet meer. Zij kozen voor 2 kleine boompjes die ze opgetuigd en wel in een doos konden zetten. Wij mochten hun boom hebben. Manlief helemaal blij, hij vond die naaldenzooi al een hele tijd niets meer. Oke, nieuwe boom, nieuwe ballen.
Oude ballen weggegeven en de kinderen vonden de nieuwe super. Maar de kleur is nooit mijn kleur geweest. Hoe druk kun je je maken kan je denken. Dat valt ook wel mee, het is maar 1 x per jaar, maar de boom voelt niet lekker! 'Kunst' en niet de juiste kleur ballen. Elk jaar denk ik: hier moet ik wat mee doen. maar elk jaar worden boom en ballen weer opgeruimd en elk jaar weer tevoorschijn gehaald. Dat boom en ballen nu een jaar langer in doos zouden blijven vond ik dus helemaal niet erg.
Om zoon wat huiselijke sfeer te bieden, wordt de boom toch neergezet.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen